Ängsbacka Kursgård

Öppet hus på Graningeskolan i Molkom 30-31 maj

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2014 21:08 CEST

Besökare på Molkoms marknad den 30-31 maj kan passa på att ta en titt på Graningeskolan som är under förvandling. Lokalerna som har stått tomma sedan skolan lades ner 2006 håller på att få ett andra liv.

- ”Man känner knappt igen sig” är en vanlig kommentar från besökare i hus A, säger projektledare Mikael Bernholm.
Här har nedslitet, murrigt och trasigt blivit vitt och fräscht i businesstil. Ett par företag har redan flyttat in, Studieförbundet Vuxenskolan är på väg.

Planerna är att göra Graningeskolan till ett allaktivitetshus med en mängd olika verksamheter. Att skapa en Vårsalong med lokala konstnärer är ett sätt att locka besökare till öppet hus och samtidigt vill man visa på en av många möjligheter som Graningeskolan har.

- Vår vision är att människor i Molkom enkelt ska kunna mötas på den här platsen. Några kanske har sina barn på förskola här, andra arbetar här, visar sin konst i vårt galleri eller går på kurs i släktforskning, säger Mikael Bernholm.

Förra året bildades två föreningar som fick överta byggnaderna från kommunen. Bakom idén att ge Graningeskolan ett andra liv står den ideella föreningen Mera Molkom, Ängsbacka kursgård och kyrkan. Graninge Fastighetsförening och Mötesplats Graninge har med ekonomiskt stöd från EU Leader och en stor portion driftighet börjat rusta upp den ena delen efter den andra. Renoveringsarbetet leds av Lasse Ek som kan konstatera att intresset för skolans lokaler är stort.

- Möjligheterna för Graningeskolan är oändliga. Människor gillar ju den gamla byggstilen och många är också nostalgiska och minns sin skoltid här, säger han.

INNEHÅLL för ÖPPET HUS

FREDAG och LÖRDAG:
Graningeskolan håller öppet kl 11 – 15 och representanter för Mötesplats Graninge visar runt i husen. Konstutställningen pågår båda dagarna och det nya gymmet Träningsstudion är öppet. I matsalen visas gamla foton från skolans historia.
LÖRDAG:
Prova en stunds avslappning till gong, lett av Ransher Kaur, A-huset, kl 11.30, 12.30 och 13.30.
I ateljén i A-huset finns chans att prova på att måla med Ingela och Blake, kl 12-15.

I Vårsalongen i B-huset är 12 konstnärer representerade: Carina Stejmar, Bengt Säwing, Annika Kolstad, Mikael Bernholm, Elise Bakke, Gwenyth Wilson Rudström, Linda Edetun, Malin Mossberg, Sara Magnusson, Patrik Molteberg, Mikael Götlind och P-O Larsson.

Varmt välkommen!

Adress: Skolgatan 7 i Molkom.

För detaljerad beskrivning av projektet se www.graningeskolan.se

Vill du ha mer information om Öppet hus eller annat som rör Graningeprojektet, kontakta

Anna Geiden, presskontakt, 0708-600023, annageiden@gmail.com
Mikael Bernholm, projektledare, 070-2619426, mikael.bernholm@gmail.com