Infotech Umeå

Öppna innovationer med Infotech Umeå på Grand Hôtel

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 15:42 CET

Umeåregionens innovationsmiljö är årets tema när Uminova Innovation presenterar den nya IT-satsningen Infotech Umeå i samband med Västerbottensveckorna på Grand Hôtel i Stockholm.

Umeå Designhögskolas nya rektor Anna Valtonen, Microsoft och Tele2 deltar som talare på Grand Hôtel tillsammans med representanter för några av Umeåregionens mest intressanta forskningsprojekt och innovativa bolag, som växt fram ur regionens öppna innovationsmiljö. Bland gästerna återfinns internationella ICT-bolag och Vinnova med flera.

InfoTech Umeå är en strategisk satsning inom Uminova Innovation för att marknadsföra och utveckla innovationsmiljön för IT i regionen. Målsättningen med satsningen är att ge innovativa människor, företag och organisationer i regionen bästa möjliga stöd i att utveckla sina idéer till IT-innovationer och framgångsrika företag. Tack vare tidigare års evenemang på Grand Hôtel har InfoTech Umeå ett gott samarbete med Microsoft och Tele 2 kring nya innovationer.

Den strategiska satsningen finansieras av Umeå Kommun, Umeå Universitet, Region Västerbotten, Västerbottens Läns Landsting och EU:s regionala utvecklingsfond.

Besök vår hemsida: www.infotechumea.se

Kontakt:

Martin Wiklund

Ansvarig InfoTech Umeå och affärscoach

martin.wiklund@uminovainnovation.se

mob: +46 70 685 84 55

Jan Snygg

Affärscoach & särskilda projekt
jan.snygg@bearing-consulting.com

mob.+46 70 536 53 40

--------------------------------------------------------------------------------------

Program:

Tid: Tisdag 2 februari, 2010

Plats: Grand Hôtel, Stockholm

14.30 Inledande kaffe och mingel

15.00 New IT-generation: People- Technology- Innovations – Martin Wiklund, InfoTech Umeå och Uminova Innovation

15.15 Design är inte vad vi tror att det är – Anna Valtonen, Designhögskolan Umeå

15.45 Nya användarbeteenden-spaning i Umeåregionen- Mikael Hansson, Umeå universitet

16.00 Digital design- från avgränsade ytor till nya texturer – Mikael Wiberg, Umeå universitet

16.15 Cloud Computing- Erik Elmroth, Umeå universitet

16.30 Informationskartor avslöjar nätverkens gömda strukturer- Martin Rosvall, Umeå universitet

16.45 Kaffe och tilltugg

17.15 Open Innovation – Jan Snygg, InfoTech Umeå

17.30 3D-simulering- från nischade lösningar till webbapplikationer – Derny Häggström, Oryx Simulations

17.45 Face Recognition- the technology that can revolutionize - Haibo Li, Umeå universitet

18.00 Crossmedia design för sportupplevelser- Charlotte Wiberg, Umeå universitet

18.15 Open Innovation och samarbetet med Umeå universitet- Fredrik Linton, Tele 2

18.30 Microsoft Innovation Accelerator – ett nytt koncept för Innovationssamarbete i Umeåregionen- Nils Stadling, Microsoft och Martin Wiklund, InfoTech Umeå

18.45 Bubbel och mingel

19.30 Middag

InfoTech Umeå är en strategisk satsning inom Uminova Innovation för att marknadsföra och utveckla innovationsmiljön för IT i regionen. Vi jobbar för att ge innovativa människor, företag och organisationer i regionen bästa möjliga stöd att utveckla idéer till IT-Innovationer och framgångsrika företag.
Satsningen finansieras av Umeå Kommun, Umeå Universitet, Region Västerbotten, Västerbottens Läns Landsting och EU:s regionala utvecklingsfond.www.infotechumea.se