SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation

Öppning för en studentrabatt på SL under 2007!

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2006 08:34 CET

Det blir antagligen en studentrabatt på SL under 2007. Under tisdagen gick folkpartisten Maria Wallhager, tillika SL: s styrelses vice ordförande, ut med uppgiften att utrymme har lämnats i budgeten för en studentrabatt.

För Stockholms studenter är detta en stor framgång. SSCO och Stockholms studentkårer har under flera år arbetat för att en rabatt ska blir verklighet.

”Vi är jätteglada och tacksamma att Allianspartierna har insett allvaret i frågan” säger SSCO:s ordförande Fredrika Järnehall. ”En studentrabatt kommer att göra stor skillnad i studenternas usla ekonomi vare sig priset på månadskortet höjs eller inte”

I Stockholm finns på grund av de långa avstånden inte samma möjligheter att cykla eller promenera som i andra studentstäder. Två tredjedelar av Stockholms studenter köper därför SL-kort. I en students strama budget kommer därför de hundralappar som rabatten förhoppningsvis innebär att göra stor skillnad.

”Idag är det många som väljer bort Stockholm som studieort på grund av höga och många kostnader” fortsätter Fredrika. ”En studentrabatt på SL fyller därför två viktiga syften – att förbättra studenternas usla ekonomi samt att öka Stockholms attraktionskraft som studentstad.”

Läs mer om SSCO på www.ssco.se

Frågor besvaras av:

Fredrika Järnehall, Ordförande, tfn 08-674 76 62, mobil 0708-99 77 15, e-post: ordf@ssco.se

Frej Naimi-Akbar, Vice Ordförande, tfn 08-674 76 62, mobil 0708-99 77 14, e-post: vordf@ssco.se