Svensk KommunRating AB

Örebro – ekonomisk stark förvaltningsstad

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2009 09:02 CET

Örebro är idag Sveriges sjunde största kommun med drygt 132 000 innevånare. Kommunen beräknas att fortsätta växa de närmaste tio åren, med nästan 1000 personer per år enligt prognoser. Många större städer är redan analyserade i Kommunexperten och de flesta har gått rakt in på ratinglistans A-tabell och det gör även Örebro enligt den nyligen genomförda analysen. Offentlig verksamhet karaktäriserar näringslivet i Örebro men med ett universitet så läggs grunden för en lokal utveckling av mer framtidsinriktade näringar.

-       De inledande fyra åren på detta sekel var sparandet för lågt i kommunen och Örebro var faktiskt en kommun med det finansiella betyget C. Ser man tillbaka före sekelskiftet så var även då sparandet för lågt under flera perioder. Örebro var på den tiden en kommun på C-nivå och andra kommuner i Närke gick inte heller så bra, berättar Hans Jensevik, vd Svensk KommunRating.

Örebro har alltså haft historiskt för låga sparnivåer utan att ha dragit på sig höga skulder. Det beror på att investeringarna har fått anpassas till låga sparnivåer. Örebro har samlat sina egna ägda bolag i en koncern med modern Örebro Rådhus AB och där finns det lönsamma Örebro Bostäder AB, som räknat i lägenheter per invånare är dubbelt så stor som den genomsnittliga kommunens allmännytta. Kommunen har ett lönsamt fastighetsbolag till, Örebroportalen Fastigheter AB. Men Örebro saknar energibolag. Örebro Energi såldes redan under senare delen av 1990-talet. En rangordning efter nyckeltal (19 till antalet) placerar Örebro, med 12 nyckeltal med betyget Bra i mitten av A-tabellen. Det finns tre nyckeltal med betyget OK varav två kan lyftas till Bra och förbättra positionen i A-listan. Det indikeras inga krisutlösande finansiella risker.

Förutom Örebro har även kommunerna Borås, Filipstad, Grästorp, Lomma, Munkedal, Nybro, Strängnäs och Tidaholm analyserats i den senaste utgåvan av Kommunexperten (nr 12/2009).

Även om en kommun analyseras som ett litet land så lär sig en läsare att snabbt ta del av informationen. Kommunexperten gör det med hjälp av en analysmodell som är så lättöverskådlig att du bara på fyra – fem minuter ser vad som är bra eller dåligt i en kommun. I Kommunexperten får kommuner finansiella betyg därför att det tydliggör det finansiella läget. Ratingen sker öppet så alla kan förstå varför en kommun fått ett visst betyg. Den indikativa finansiella betygsättningen i analysen omfattar en fyrgradig betygsskala: A, B, C och D.  En analys omfattar 19 nyckeltal och varje finansiellt nyckeltal bedöms efter en fyrgradig skala: Bra, OK, Svag och Dålig.

I nästa nummer (nr 1/2010) av Kommunexperten kommer följande kommuner att analyseras: Gnesta, Hammarö, Lidköping, Nacka, Oxelösund, Ragunda, Simrishamn och Varberg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hans Jensevik, vd , Svensk KommunRating, 018-146032 eller 0705-146032

Vivianne Eriksson, marknad, Svensk KommunRating 018-146030 eller 0733-261 309

Hemsida: http://www.kommunrating.se/

Kommunexperten är landets enda analystidning för oberoende kommunalekonomisk analys.

Analystidningen Kommunexperten ges ut av Förlaget Kommunexperten AB. Förlaget är en del av Svensk KommunRating som bildades år 1991 i samband med att kommunerna blev finansiellt avreglerade genom 1991 års kommunallag.