JCDecaux Sverige

Örebro - Inbjudan - Världsledande design från Paris landar i Örebro – Invigning av ny busskur 11 september

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2014 10:07 CEST

Torsdagen den 11 september kl. 11.00 inviger Björn Sundin, Kommunalråd (S) och ordförande i Programnämnd Samhällsbyggnad, Örebros nya arkitektdesignade busskur, belägen på Adolfsbergsvägen/Mosåsvägen, hållplats Gamla Vintrosavägen i Örebro.

Busskuren är en av 25 nya kurer som under vintern/våren kommer att installeras runt om i Örebro.

Busskuren är av samma modell som de drygt 2 000 kurer som står på Paris gator är och är designad av Norman Foster, en prisbelönad brittisk arkitekt som är känd för sin enkla, raka och direkta design. Se exempel på Fosters design nedan i mailet.

Det ska vara enkelt, snabbt och bekvämt att åka buss och därför kommer många örebroare välkomna att vi nu får fler busskurer. Att busskurerna dessutom är snygga och moderna gör det ännu bättre och bidrar till att göra Örebro ännu mer attraktivt, säger Björn Sundin, Kommunalråd (S) och ordförande i Programnämnd Samhällsbyggnad.

Vi är väldigt stolta över att få installera samma modell av busskurer som vi har i Paris, i Örebro. Valet av design tyder på att Örebro kommun har väldigt bra smak gällande utseendet och miljön i det offentliga rummet, säger Magnus Heljeberg, VD JCDecaux Sverige AB.

Kontakt:
JCDecaux, Åsa Tyni Marknadskoordinator, 0702-07 60 59, asa.tyni@jcdecaux.se
Örebro kommun, Björn Sundin, 0705-554151 bjorn.sundin@orebro.se

Vi bjuder på fika!

Välkommen!

JCDecaux startade sin verksamhet i Sverige 1989 och har idag samarbetsavtal med 23 av landets största kommuner. Affärsidén är enkel: JCDecaux erbjuder kommuner väl underhållna gatumöbler i hög kvalitet, såsom väderskydd, helautomatiska toaletter, papperskorgar, hyrcykelsystem mm utan kostnad för kommunerna. Finansieringen sker genom reklam som dessutom inte behöver vara placerad vid nyttigheterna.

Idag har JCDecaux installerat omkring 9 000 gatumöbler i Sverige fördelat bland annat på 2 500 väderskydd, 70 helautomatiska toaletter, 1 500 samhällsinformationstavlor och över 3 000 papperskorgar. Utöver detta har hyrcykelsystem installerats i Göteborg med 1000 cyklar, i Lund 250 cyklar och på Djurgården i Stockholm 50 cyklar.