Sveriges Veteranförbund (SVF)

Örebroelever slår in 600 julklappar till Afghanistantruppen

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2013 11:13 CET

Klass 7 c på Karl Johans skola i Örebro kommer kanske att slå något slags rekord i julklappsinslagning i morgon torsdag. 600 klappar ska slås in, för att kunna skickas till den svenska truppen i Afghanistan. Julklapparna kommer från Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna, Svenska Soldathemsförbundet och Invidzonen med stöd av Försvarsmakten.

– En julklapp betyder väldigt mycket och värmer extra mycket för den som gör utlandstjänst och inte kan vara hemma och fira med sin familj, säger Anders Ramnerup, generalsekreterare på Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna.

Soldaterna får två klappar var, så det blir 600 klappar att slå in för örebroeleverna – kanske ett inofficiellt Närkerekord i julklappsinslagning. Paketen skickas till Afghanistan i nästa vecka med den sista transporten före jul, tillsammans med annat gott för att förgylla julfirandet lite extra.

Bildtext: Denise, Lina, Josefine och Jenny från klass 7 c slår in julklappar till de svenska soldaterna i Afghanistan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För mer information eller för att närvara vid paketinslagningen, vänligen kontakta
Per Lennartsson, informationschef, Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF),
telefon 0708-79 90 86, e-post per.lennartsson@fredsbaskrarna.se.
www.sverigesveteranforbund.se

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna finns till för alla svenska veteraner. En veteran är en person som internationellt deltagit i fredsfrämjande eller humanitära insatser. Det kan vara en brandman som hjälpt till utomlands vid en jordbävningskatastrof, en polis som arbetat utomlands för Rikspolisstyrelsen eller en soldat som gjort FN-tjänst. Den gemensamma nämnaren är att de har ställt upp när världssamfundet kallat till insatser för fred i världen.

H.K.H. Prins Carl Philip är höge beskyddare av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna.