Regionförbundet Örebro

Örebroregionen siktar mot framtiden

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 15:50 CEST

Idag diskuterade nära tre hundra länsbor hur Örebroregionen ska utvecklas fram till år 2025. Det var ett viktigt steg i att skapa en vision och strategi för framtidens region. Inspiratör under förmiddagen var Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu. Det är Regionförbundet Örebro som för andra gången håller sitt regionala utvecklingsforum.

- Det är verkligen roligt att så många är engagerade i regionens viktiga framtidsarbete. Det handlar om vad vi kan göra för att lyfta Örebroregionen, säger Irén Lejegren, regionstyrelsens ordförande.

Resultatet av dagens diskussioner blir byggstenar i den vision för Örebroregionen som regionförbundet håller på att ta fram i dialog med länets aktörer inom privat, ideell och offentlig sektor.

Deltagarna fick själva avgöra vilka frågor de skulle diskutera inom temat Örebroregionen år 2025. Ämnena som valdes var bland annat:

Integration, kollektivtrafik, ökad företagsamhet, charterturism till regionen, vad är regionens nisch?, entreprenörskap, regionens självbild, stöd till uppfinnare, utbildningens roll och naturturism.

Ilmar Reepalu berättade att Malmö har satsat på att förvandla staden från en industriort till ett kunskapssamhälle. Det har handlat om Malmös nya högskola och satsningen på nya stadsdelar som bygger på tanken med det hållbara samhället. Till exempel är områdena självförsörjande med förnybar energi. Reepalu betonade också att Öresundsbron och Turning Torso gjort mycket för att sätta Malmö på kartan och skapa en bättre självbild bland invånarna. Han sa även till Örebroregionen att det gäller att hugga de chanser som kommer. Möjligheterna kan försvinna med blixtens hastighet.

Irén Lejegren, regionstyrelsens ordförande, 070-663 19 75

Magnus Persson, regiondirektör, 070-525 71 58