Øresundsbro Konsortiet

Øresundsbron uppdaterar säkerhetssystem - stänger under perioder natten till måndag

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 10:13 CET

Från söndagen den 4 februari klockan 22.00 till måndagen den 5 februari klockan 05.00 kommer Øresundsbron i stort sett att vara stängd för all motorvägstrafik. Bron öppnas dock fem minuter varje hel timme fram till klockan 03.05 så att eventuell väntande trafik kan släppas över. Tågtrafiken påverkas dock inte av stängningarna utan går precis som vanligt.

Orsaken till stängningen av motorvägstrafiken är att övervakningssystemet på bron ska uppdateras och säkerhetssystemet ska testas. Övervakningssystemet är det centrala säkerhetssystemet som konstant övervakar hela förbindelsen och som aktiveras vid olyckor och liknande.

- Det är därför vi måste försäkra oss att allt fungerar optimalt innan vi släpper över trafiken igen. Vi beklagar de problem som kan uppstå för våra kunder, men hoppas på förståelse för det viktiga arbetet med att bibehålla den höga säkerheten på Øresundsbron, säger produktionschef Bengt Hergart på Øresundsbro Konsortiet.

En del tester kommer även att göras under kortare perioder på ca 30-45 minuter nattetid mellan den 5 och 7 februari samt mellan den 14 och 17 februari. Vidare information om detta finns på www.oresundsbron.com

Øresundsbron natten mellan 4 och 5 februari:

Stänger: kl. 22.00

Öppet för överfart: