Socialdemokraterna

Österberg (S): utnyttjandet av utländsk arbetskraft i Vellinge kommun visar behovet av en ny regering

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 11:51 CEST

Ett nytt fall där utländsk arbetskraft blir grovt utnyttjade har upptäckts på svensk arbetsmarknad. Lettiska byggnadsarbetare som arbetar på ett skolbygge i Vellinge kommun tvingas arbeta för 16 kronor i timmen.
– Ännu ett exempel på hur skrupelfria arbetsgivare utnyttjar människor med dumpade löner och usla villkor. Genom Lavallagen valde den borgerliga regeringen att belöna företag som dumpar löner och villkor. Den lönedumpning som pågår i Sverige i dag sker med regeringens goda minne, säger Sven-Erik Österberg, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

– Delar av svensk arbetsmarknad håller på att förvandlas till ett vilda västern. Det är oacceptabelt. Vinner vi valet, rivstartar vi för att skapa ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Socialdemokraterna har ett 10-punktsprogram där vi bland annat kommer att riva upp Lavallagen så att schyssta och lika villkor kan gälla för alla som jobbar här. Utländska företag som har verksamhet i Sverige ska registrera sig här och ha en representant på plats så att facket kan teckna kollektivavtal och kontrollera att dessa följs. Vi föreslår att huvudentreprenörer får ett helhetsansvar för att underleverantörer följer lagar och regler och vi vill återinföra arbetsmarknadsprövning innan en arbetsgivare hyr in utländsk arbetskraft, säger Sven-Erik Österberg.

Fakta, Socialdemokraternas 10-punktsprogram:

1. Lex Laval ska rivas upp så att löne- och anställningsvillkor kan gälla för alla som jobbar i Sverige
2. Alla utländska företag som har verksamhet i Sverige ska registrera sin närvaro här
3. Arbetsgivare ska inte få runda LAS genom att anlita bemanningsföretag
4. Huvudentreprenören ska ta ansvar för att underleverantörer följer arbets- och anställningsvillkor
5. Arbetsmarknadens parter ska få möjlighet till arbetsmarknadsprövning innan en arbetsgivare hyr in utländska arbetskraft
6. ILO 94 ska ratificeras
7. Bemanningsdirektivet ska garantera att inhyrd arbetskraft inte diskrimineras
8. Reglerna för F-skatt stramas upp
9. Arbetsmiljöverket ska stärkas så att de kan utföra inspektioner på arbetsplatser med utländsk arbetskraft
10. Entreprenadavdrag i byggbranschen bör införas

Presskontakt: