VISIT EAST SWEDEN

ÖSTERGÖTLANDS LEDANDE MÖTESFÖRETAG LOCKAR VIKTIGA MÖTESKÖPARE GENOM UNIKT SAMARBETE

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 21:26 CEST

Under två dagar i oktober kommer 30-talet mötesköpare, flertalet från några av Sveriges största företag och organisationer, medverka på en studieresa till Östergötland. I ett unikt samarbete mellan mötesföretaget Visit East Sweden och några av Östergötlands främsta mötesanläggningar kommuniceras mångfalden och det kvalitativa utbud av mötesplatser som regionen erbjuder. Samarbetspartners till Visit East Sweden i denna aktivitet är fyra mötesplatser- Vildmarkshotellet i Kolmården, Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping, Vadstena Klosterhotel samt Arenabolaget i Linköping.

"Genom samarbetet vill vi kraftfullt sätta Östergötland på möteskartan och påvisa det högkvalitativa utbud av mötesplatser som regionen erbjuder. I en hårt konkurrensutsatt näring som mötesindustrin är det en självklarhet att utgå från kundens perspektiv. Idag har mötesköparen i Stockholm och Mälardalen ont om tid att resa på studiebesök hos en anläggning utanför Stockholm, både avstånd och förlorad arbetstid skapar problem. Vår samlade erfarenhet är dock att det är mycket viktigt att få presentera mötesplatsen fysiskt, både för köparen och anläggningen, därför storsatsar vi på denna aktivitet och erbjuder fyra anläggningar istället för en. Indirekt marknadsför vi dessutom Östergötland som destination och det är ett stort mervärde känner alla inblandade företag" säger Patrik Dyrendahl, projektledare på Visit East Sweden.

Aktiviteten innebär att mötesköparna, som gemensamt uppskattningsvis producerar möten för minst 50 miljoner kronor årligen, besöker mötesanläggningarna och får produktinformation på plats genom visningar och upplevelser under två dagar. Aktiviteten äger rum 6-7 oktober och studiebesök kommer att göras på Vildmarkshotellet i Kolmården, Louis De Geer i Norrköping, Vadstena Klosterhotel samt Linköping Konsert & Kongress i nämnd ordning. Huvudarrangör är mötesföretaget Visit East Sweden.

"Vi inblandade mötesplatser har starka varumärken var för sig, det vet vi genom flera års framgångsrikt försäljningsarbete. Dock känner vi att det finns en stor fördel med att vi samlat kommunicerar Östergötlands fördelar mot en intressant marknad som vi vill växa i, nämligen Stockholm och Mälardalen. Vi ges nu möjlighet att personligen träffa viktiga mötesköpare och förklara regionens fördelar via en aktivitet vi tror mycket på", säger Markus Höglund, marknadschef på Vadstena Klosterhotel.

För mer information kontakta:

Patrik Dyrendahl
Visit East Sweden
Projektledare
E-post: patrik@visiteastsweden.se

Visit East Sweden är ett mötesföretag som tillhandahåller integrerade möteslösningar till organisationer, företag och offentlig verksamhet. Tjänsteutbudet omfattar samtliga aspekter av mötesplanering och produktion. Företaget samarbetar med Östergötlands ledande aktörer inom mötesindustrin och är ett helägt dotterbolag till Linköpings Resebyrå AB (omsättning 180 MKR och 27 anställda).