Baxter Medical AB

Österrike säkrar landets försörjning av fågelinfluensavaccin

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 16:47 CET

Ministry of Health i Österrike har tecknat ett kontrakt med Baxter som säkrar landets vaccinförsörjning vid händelse av en fågelinfluensapandemi. Kontraktet innebär en option att köpa 16 miljoner doser vilket är tillräckligt för att vaccinera hela befolkningen.

Kontraktet mellan Baxter och Österrikes Ministry of Health gäller i tre år och säkrar tillgång till Baxters produktion av cellbaserat fågelinfluensavaccin vid fabriken i Bohumil, Tjeckien.

Tidigare i år erhöll Baxter kontrakt även för leverans av två miljoner doser H5N1-vaccin till brittiska staten. I USA arbetar Baxter tillsammans med National Institute of Allergy and Infectious Diseases – en del av National Institutes of Health – för att utveckla ett cellbaserat H5N1-kandidatvaccin mot pandemisk influensa.

I oktober presenterade Baxter de första resultaten från de kliniska fas I- och II- studierna av företagets vero-cellsbaserade kandidatvaccin mot fågelinfluensa. Starten av fas III-studien är planerad till början av 2007.

Om Baxters vero-cellsbaserade tillverkning
Cellbaserade system för tillverkning av vacciner innebär ett antal potentiella fördelar jämfört med de traditionella äggbaserade systemen. Baxters vero-cellsteknik kan ge ett högt utbyte av influensavirus utan tillsats av några ämnen av animaliskt ursprung.

Baxter har en av de största anläggningarna i världen i dag för cellodling som kan tillverka stora mängder vaccin. Eftersom anläggningen är dimensionerad för tillverkning enligt BioSafety Level III kan man även använda pandemistammar av ”vild typ”, vilket bidrar till att påskynda produktionen och korta produktionstiden för vaccintillverkningen med flera veckor. Med Baxters teknikplattform blir det även möjligt att genomföra snabba förändringar av stammar som kan behövas för nya vaccinsammansättningar.

Om Baxter
Baxter hjälper hälso- och sjukvårdspersonal och deras patienter med behandling av komplexa livshotande diagnoser, såsom cancer, blödarsjuka, kronisk njursvikt, immunbristsjukdomar samt akutsjukvård. I Norden och Baltikum har företaget 230 medarbetare och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK.

Mediakontakt
Camilla Sjöström