Föreningen fri kultur och programvara

Österrikiska Karin Kosina föreläser i Göteborg

Pressmeddelande  •  2010-08-11 10:53 CEST

Den 5-7 november 2010 organiserar Föreningen fri kultur och programvara för fjärde året i rad den internationella konferensen Free Society Conference and Nordic Summit i Göteborg. Karin Kosina från Österrike är en av huvudtalarna på konferensen.

Tidigare under året har Karin besökt Damaskus där hon kämpat mot fördomarna att teknik är något för killar, och att konst och teknik på något sätt är varandras motsatser. I sin presentation på konferensen kommer Karin att berätta om sitt projekt och hur de samlade kvinnliga konstnärer i Syrien till ett projekt där de gemensamt fick utforska och arbeta med teknik som ett medium för sitt skapande.

Karin är en av runt 42 nordiska och internationella talare som under två dagar kommer att presentera sina arbeten och tankar kring det nya samhället under konferensen i Göteborg. Konferensen startades 2007 och syftar till att kombinera det tekniska med det sociala under ett gemensamt tak.

Om föreningen

Föreningen fri kultur och programvara grundades 2005 och arbetar för ett samhälle byggt runt ett fritt utbyte av kunskap, idéer och kulturella verk. Föreningen har arbetat med översättning av böcker, organiserat workshops och föreläsningar, deltagit i ett Europeiska nätverk fokuserat på digital upphovsrätt och organiserar årligen Free Society Conference and Nordic Summit med deltagare från större delen av norra Europa. Föreningen drivs med hjälp av bidrag från individer samt externa bidragsgivare, däribland Nordisk Kulturfond och Kulturkontakt Nord.

Kontaktinformation

För mer information, kontakta föreningens VD Jonas Öberg på 031-7802161 eller jonas@ffkp.se.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom