SR Berwaldhallen

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 09:28 CEST

Torsdag 23 augusti

-Danska Radions Symfoniorkester med Znaider

-Kör i världsklass med baltisk repertoar

-Tjajkovskijensemblen i Sofia Kyrka

Torsdagens konserter inleds kl 18.30 med Danmarks Radios Symfoniorkester som gästar Östersjöfestivalen. Med sig har de den för svensk publik kände violinisten Nikolaj Znaider i Nielsen Violinkonsert.

Senare samma dag kl 20 för Tjajkovskijensemblen sin andra konsert, denna gång i Sofia kyrka.

Dagen avslutas med kör i världsklass. Den lettiska radiokören under Sigvards Klavas ledning framför ett program med musik av främst baltiska tonsättare som t ex Pärt, Smite och Vasks.

Damarks Radios Symfoniorkester

Berwaldhallen 18.30

- Ytterligare ett fruktsamt samarbete som vi har med danskarna. Förra året gjorde vi ett gemensamt projekt kring Sandström/Frostensons verk Ordet som uruppfördes i Berwaldhallen och senare i Köpenhamn. Nu kommer de till oss med bl.a. Nielsens violinkonsert med violinvirtuosen Nikolaj Znaider. Nordisk orkester på högsta nivå, säger Berwaldhallens konserthuschef Michael Tydén.

Nikolaj Znaider violin

Znaider är född i Danmark 1975. Han började tidigt ta lektioner för Milan Vitek och efter att ha vunnit Carl Nielsen-tävlingen 1992 följde studier på Juilliard School of Music i New York för Dorothy Delay, och i Wien för Boris Kuschnir. Efter en förstaplats i Queen Elisabeth Competition 1997 har Nikolaj Znaider etablerat sig som en mycket efterfrågad violinist, inte bara som solist utan också som kammarmusiker. Han har framträtt i USA, Europa och Asien med många framstående orkestrar och dirigenter som Daniel Barenboim, Zubin Mehta och Valery Gergiev. Znaider har ett stort engagemang i musikundervisning och är grundare och konstnärlig ledare för Nordic Music Academy, en årligt återkommande sommarkurs för unga musiker.

Nikolaj Znaider spelar på en Stradivarius "ex-Liebig" från 1704.

Danmarks Radios Symfoniorkester

Orkestern bildades 1925 och är därmed en av världens äldsta symfoniorkestrar. Från början byggdes orkestern upp av två legendariska dirigenter, Fritz Busch och Nikolaj Malko, som man hedrar genom den internationella Malko-tävlingen för unga dirigenter vart tredje år. Sedan augusti 2004 är Thomas Dausgaard, som förste dansk på pulten, chefsdirigent. Förste gästdirigent är Jurij Temirkanov.

Vid sidan av de ordinarie dirigenterna gästas man regelbundet av namn som Christoph Eschenbach, Sylvain Cambreling, Herbert Blomstedt, Jeffrey Tate, Christopher Hogwood, Jukka-Pekka Saraste, Gianandrea Noseda och många andra. Under åren har orkestern också gästats av de legendariska tonsättarna Stravinsky, Prokofjev, Hindemith, Lutoslawski och Stockhausen. Som Danmarks nationalorkester gör man regelbundna turnéer både i Danmark och i utlandet. Man har gästat Östersjöfestivalen en gång tidigare 2005, även då med Nikolaj Znaider som solist.

Marek Janowski

Janowskis varumärke har blivit att forma orkestrar till ensembler av internationell klass och framför allt har han gjort sig känd genom sitt arbete med Orchestre Philharmonique de Radio France. Efter 16 år som chefsdirigent i Paris tog han över ledningen av Monte Carlo Philharmonic Orchestra mellan 2000 och 2006. Sedan 2005 är Janowski musikchef för Orchestre de la Suisse Romande och i januari 2007 meddelades att han fortsätter sitt uppdrag som chefsdirigent för Berliner Rundfunk-Orchester. Marek Janowski fick sitt genombrott som operadirigent i Hamburg och sedan dess har han dirigerat vid de främsta operahusen i Europa och USA. Hans inspelning av Ringen med Dresdner Staatskapelle har en given plats bland Wagner tolkningarna.

Som gästdirigent har Marek Janowski varit flitigt anlitad vid bl.a. Gewandhaus i Leipzig, Boston Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Berliner Philharmoniker och NHK Symfoniorkester i Tokyo.

Danmarks Radios Symfoniorkester
Nikolaj Znaider violin
Marek Janowski dirigent

Nielsen: Violinkonsert
Bruckner: Symfoni nr 4

Konserten sänds direkt i SR P2 Live Klassiskt

Lettiska Radiokören

Oscarskyrkan 21.00

- Här ges publiken möjlighet att uppleva en av världens främsta körer, Lettlands radiokör, under ledning av Sigvards Klava med ett spännande program präglat av Baltikum. Kören medverkar också i Carmina Burana tillsammans med vår egen Radiokör på onsdagskvällen, säger Michael Tydén

Lettlands Radiokör

Lettlands Radiokör grundades 1940 och leds sedan 1992 av chefsdirigenten Sigvards Klava och dirigenten Kaspars Putnins. Den permanenta ensemblen består av tjugofem sångare, som kan varieras från små grupper för madrigaler till över sextio sångare vid framförande av större verk. Även repertoaren är mycket flexibel - från tidig renässansmusik till nutida musik. Utöver arbetet i radiostudion och många cd-inspelningar ger kören upp till 60 konserter varje år hemma och utomlands och deltar i en rad olika musikfestivaler och sceniska uppsättningar. Man har alltid haft ambitionen att utveckla den inhemska musiken och uppmuntrat landets egna tonsättare till ny körmusik. Peteris Vasks är en av dem som fått många av sina verk uruppförda av kören. Fyra gånger mellan 1994 och 2005 tilldelades man Latvian Music Grand Prix, den finaste utmärkelsen för professionella musikaliska prestationer i Lettland i dag. Lettlands Radiokör erhöll också 2005 det årliga kulturpriset från Lettlands största dagstidning Dienas.

Lettlands Radiokör
Sigvards Klava dirigent

Ratniece: Saline
Smite: Madrigals