TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Östersund en betydande tekostad

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2009 10:23 CEST

Adam Brånby, VD för underklädestillverkaren Woolpower i Östersund, är ny medlem av TEKO Sveriges Textil & Modeföretagens styrelse.

Varför tackade du jag till en styrelseplats?
- Av flera skäl. Dels för att Woolpower är ett tekoföretag med produktion i Sverige, dels för att jag får chansen att vara med och påverka.

Vilka är de viktigaste framtidsfrågorna för branschen och för organisationen TEKO generellt?
- Det handlar om ett brett spektrum av olika ämnen. Allt från renodlade arbetsgivarfrågor till miljöpolicy och på vilket sätt svensk teko ska fortsätta att utvecklas positivt i en allt hårdare konkurrens.

Vilka frågor kommer du personligen att driva mer specifikt?
- Miljöfrågorna. Göra det lättare att driva tekoföretag. Det är viktigt att våra nuvarande medlemmar tycker att TEKO behövs och att organisationen gör nytta. TEKO behöver också rekrytera fler medlemmar.

Vilken roll spelar Textilhögskolans för att teko ska utvecklas?
- En oerhört viktig roll. Om vi ska kunna ha framgångsrika tekoföretag i Sverige även i framtiden, så krävs det att branschen har tillgång till välutbildade textilingenjörer, designers och ekonomer som kan textil, design, produktion, miljöfrågor, material och marknadsföring. Självklart bör TEKO fortsätta att stödja Textilhhögskolan på alla sätt.

Hur ser du på konceptet smarta textilier?
- Som ett nytt och spännande material, som tillsammans med ny teknik, nya tillverkningsprocesser och innovativ design, kommer att förstärka bilden av teko som en av Sveriges mest framgångsrika exportbranscher.

Vilka är Woolpowers framgångsfaktorer?
- Vi har ett unikt material och tillika sätt att sticka funktionsunderkläder i högsta kvalitet. Nu satsar vi långsiktigt och målmedvetet på att göra våra produkter mer kända för en större allmänhet. Att vi fått utmärkelsen årets marknadsförare från Sveriges Marknadsförbund kanske visar att vi är på rätt väg.

Hur klarar ni er mot lågpriskonkurrensen?
- Vi är duktiga på att utnyttja teknik och maskiner. Slimmad organisation. Kunniga medarbetare. Vi exporterar 80 procent.

Håller Östersund på att bli en tekostad?
- Kanske. Bevisligen finns det många varumärken inom branschen här uppe, som tillverkar saker av textil. Speciellt inom outdoor-området.

Fakta Adam Brånby:

Ålder 36 år
Befattning: VD sedan 2003
Familj: Sambo med Elisabeth
Bor: Stockholm.
Utbildning: Ekonom, Uppsala universitet
Textil bakgrund: Läst fem poäng textil översiktskurs
Ägarförhållande: Familjen Brånby
Intressen: Skidor, natur, vandra.
Favoritplagg: Woolpowers stumpor.