Östersundshem

Östersundsbostäder vill få parasitfrågan rättsligt prövad

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2011 12:36 CET

Östersundsbostäder säger nej till medlingsbudet från hyresnämnden angående ersättning på grund av fjolårets parasitutbrott.
– Vi vill få frågan rättsligt prövad och på så vis få en dom som vi kan förhålla oss till. Vi måste ta ett långsiktigt ansvar, säger Bengt Rådman, vd på Östersundsbostäder.

Ansvaret handlar om att göra det rätta för nuvarande hyresgäster. Om Östersundsbostäder ska betala tillbaka 5 procent av hyran till alla som drabbats, en oplanerad utgift på cirka 3,2 miljoner kronor, innebär det att verksamheten för det kommande året påverkas.

– Någonstans måste vi spara in, mest troligt genom att hålla igen på underhållssidan. Det är tufft att fatta ett beslut som vi tycker påverkar våra hyresgäster negativt. De synpunkter som vi har fått från våra hyresgäster ger intrycket av att de tänker och tycker väldigt olika kring det här. Att ta ersättningsfrågan till domstol är en möjlighet för oss att göra rätt, förklarar Bengt Rådman.

Men lika mycket handlar ansvaret om att en gång för alla få svar på frågorna: vem står för notan om dricksvattnet blir otjänligt och vad kostar det? Utgången i det här fallet påverkar inte bara Östersundsbostäder utan de flesta bostadsföretagen i Sverige.

– Vi vill ha ett principbeslut att förhålla oss till på lång sikt och domen blir förmodligen vägledande i den här typen av fall. Parasitutbrott är givetvis svåra att förutsäga, men om rätten kommer fram till att vi ska betala tillbaka en del av hyran kan vi – och våra kollegor runt om i landet – åtminstone ta höjd för den här typen av utgifter i kommande budgetarbeten, säger Bengt Rådman och fortsätter:

– Det har varit svårt och påfrestande för alla Östersundsbor och vi kan bara hoppas att det inte inträffar igen. Det bästa vi kan göra just nu – för oss och våra hyresgäster – är att se till att utgången blir tydlig och rättvis.

För mer information:
Bengt Rådman, vd Östersundsbostäder AB, 063-14 04 12, 070-229 31 24
E-post: bengt.radman@ostersundsbostader.se

Östersundsbostäders uppdrag är att erbjuda ett varierat utbud av attraktiva, trygga och hållbara bostäder i Östersunds kommun där alla ska känna sig delaktiga och hemma i livets olika faser. Vi har ca 5 100 lägenheter och våra nyproducerade lägenheter i kv Rosmarinen är klara för inflyttning. Nytt och Fräscht med balkong, diskmaskin samt tillgång till 100/100 Mbit/s bredband! Bonusboende, vårt seniorkoncept, finns för dig som fyllt 60 år.