SOS Alarm Sverige AB

Östersundsklass rappar bäst om Vaddå 112

Pressmeddelande   •  Jun 10, 2003 13:09 CEST

Rapptävlingen i SOS Alarms informationskampanj som går ut på att öka respekten för nödnumret 112 bland barn och ungdomar har fått en Sverigevinnare. Det är klass 4-5A i Norra skolan i Östersund, som representerar Jämtlands län i tävlingen, som nu också har utsetts till vinnare för hela Sverige.

Vaddå 112?

En hund står och skäl1er, jag undrar vad de´gäller.

En tant ligger stilla – jag tror hon har trilla´.
Hon kan inte svara - hjälp mig snälla rara.
Vad ska jag göra, ringa eller springa ?

Refräng med Markoolio: "Vadå 112? Vadå 112? respekt, respektera sa ja! Vadå 112? Vadå 112? Ring inte i onödan, ring i nödan!"

De' brinner i knuten borta hos snuten.

En skurk har tänt på en stor, stor brasa. Åh, ve å' fasa!
Tändvätskan sprutar på skurken som kutar.

Men då tar jag luren och han åker in i buren.

Refräng med Markoolio: enl ovan

Att få skador för livet är ingen som vill.
Å de' är ju därför SOS finns till.

Hjälp de som behöver hjälpen på riktigt
Ring inte om det inte är viktigt

Refräng med Markoolio: enl ovan

- Eleverna har grupparbetat under musiktimmarna. Först har de tittat på filmen och diskuterat när man ska använda nödnumret 112 och när man inte ska göra det. Därefter har vi ställt samman texten och övat för att känna om melodi och text kändes bra. Det är viktigt om det skall bli en bra rapplåt, säger Inger Löjdahl som är klassens lärare.

I den centrala juryn ingår bl a artisten Markoolio och SOS-operatörer som arbetar med att ta emot nödsamtal. Markoolio och representanter för SOS Alarm besöker under tisdagen klassen i Östersund för att dela ut priser för den vinnande texten.

På andra resp tredje plats placerade sig klass 4B Kopparbergsskolan, Kopparberg och klass 4-6 Bäckebo skola, Alsterbro i Kalmar län.

- Vi har fått in många bra och tänkvärda förslag som beskriver hur 112 ska användas och som ökar respekten för nödnumret, säger Anders Klarström som är projektledare för kampanjen.

Bakgrunden till SOS Alarms informationskampanj är att nödnumret 112 missbrukas. Ca 50 % av samtalen kommer från människor som inte är i allvarlig nöd och som då kan fördröja hjälpen till andra. I många fall handlar det om okunskap, hos ungdomar i synnerhet.

Med rätt kunskaper kan ungdomarna göra viktiga insatser. Många har idag mobiltelefon. Med den kan de snabbt slå larm vid allvarliga händelser då det krävs snabb hjälp.

Kampanjens mål är dels att ge kunskap om när nödnumret ska användas, dels ge grunden för generationsöverskridande diskussion om hur man kan öka tryggheten i samhället.

Kampanjen inleddes den 1 mars med information i TV och radio samt med utskick av en videofilm till samtliga Sveriges skolor med skolår 4-6. En särskild ungdomssajt har byggts upp på SOS Alarms hemsida www.sosalarm.se där det finns spel och ett stort antal uppgifter att jobba med i skolan, både elevuppgifter och lärarmaterial. Många elever och lärare har hört av sig till SOS Alarm och utryckt sin uppskattning över informationsmaterialet. Kampanjen fortsätter under höstterminen.

Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=26586

Ytterligare upplysningar: Anders Klarström, 070-598 38 56