Östgötamat

Östgötamat – En samlingsplats för lokalt producerad mat

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2009 10:14 CEST

Intresset för närproducerade livsmedel har vuxit lavinartat de senaste åren. Samtidigt kommer en stor del av de lokala varorna från i sammanhanget små leverantörer utan resurser för att kunna konkurrera med stora, ofta multinationella, företag.

Östgötamat enar styrkorna

Östgötamat är en ekonomisk förening, som samlat många av länets producenter - och restauranger, maten behöver ju nödvändigtvis inte ätas hemma. Utgångspunkt är medlemmarna tillsammans får resurser för att synas. Inte i samma omfattning som de stora aktörerna, men konsumenternas intresse för närproducerat borde kompensera för skillnaderna i resurser.

En symbol för närproducerad

För att göra det enklare för konsumenten att hitta den lokala maten i butiken har Östgötamat tagit fram en symbol. Symbolen kan finnas på hyllor och diskar i anslutning till de lokala livsmedlen, den kan också finnas på själva förpackningen.

Symbolen är en blomma med en dubbeltydig stjälk. En gaffel för att spegla matupplevelsen och en grepe för att spegla det jordnära.

Inte bara i butik

Inom ramen för Östgötamat drivs också Regional Matkultur och Bondens egen Marknad. Regional Matkultur är en internationell kvalitetsmärkning som står för att matupplevelsen på t ex en restaurang har en lokal profil. Bondens egen Marknad är en nationell satsning på torghandel med närproducerad mat.

För ytterligare information, kontakta gärna Louise Alenbrand, på tel 011-19 65 03 alt 0706-75 06 33 eller via mail louise.alenbrand@ostsam.se

Du är också välkommen till vår pressvisning på Konsert & Kongress i Linköping fredagen den 9 oktober kl 16.30.