Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Östgruppen välkomnar återinfört demokratistöd till Ryssland

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2008 10:42 CEST

Utrikesminister Carl Bildt meddelade nyligen att Sveriges stöd till den ryska demokratirörelsen kommer att återinföras. I en debattartikel i Upsala Nya Tidning (13/9) välkomnas beskedet av Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter, som länge har arbetat för ett omfattande demokratibistånd till Ryssland.

- Vi har fått gehör för vår kritik och det är mycket glädjande. Men fortfarande är det oklart hur stor den nya satsningen blir, säger Östgruppens ordförande Martin Uggla och fortsätter:

- Att inte bara återställa utan också öka stödet vore ett bra sätt för Sveriges regering att nu leva upp till sin ofta uttalade ambition att demokrati och mänskliga rättigheter skall vara en ledstjärna för det svenska utvecklingssamarbetet.

Den svenska regeringen bestämde sig förra året för att strypa stödet till Rysslands demokratiska krafter. Detta trots att de oberoende frivilligorgansiationer som finns kvar i Ryssland verkar i stark motvind och journalister som fortsätter värna den fria pressen utsätts för stora personliga risker.

Östgruppen ser demokratibistånd som det effektivaste verktyget för att få det alltmer auktoritära Ryssland på rätt väg igen.

- Det finns ingen anledning att hemfalla åt de förlegade hotbilder från kalla kriget som nu åter tycks ha vaknat till liv i Sverige och på andra håll i världen. Avbrutna kontakter gagnar ingen annan än den som har ett intresse av internationell instabilitet, säger Martin Uggla.

Artikeln i UNT finns att läsa via nedanstående länk:

För mer information, kontakta:
Martin Uggla
ordförande