Universal Music Sweden

Över 1000 artister registrerade i Spinnup!

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 12:32 CEST

Spinnup (www.spinnup.com) är en ny och spännande distributionstjänst som gör det enkelt för osignade artister att distribuera och sälja sin musik i de största digitala butikerna; Spotify, iTunes, WiMP, Amazon, Google Play och Rhapsody, över hela världen. Artister i tjänsten behåller fullständiga rättigheter och får 100% royalty.

I Spinnup skapar artisten en profil där alla releaser och statistik över försäljning och prestation i sociala medier samlas. Men det som verkligen får Spinnup att sticka ut är det dedikerade team av Spinnup Scouts som ständigt söker efter nya talanger att jobba med. Scouterna lyssnar på och ger feedback till alla artister i tjänsten, och när de hör något med potential så kan artisten scoutas. Detta medför hjälp med bland annat marknadsföring, promotion och produktion. Scouterna har dessutom en direkt koppling till Universal Music, vilket ger scoutade artister i Spinnup möjligheten att bli signade av musikbolaget.

"Spinnup har på bara en månad vuxit snabbt och det är onekligen ett spännande projekt att få jobba med. Oetablerade artister får verkligen en chans att bryta igenom bruset och få den uppmärksamhet de förtjänar." säger Erik Bengtson, Scout Manager inom Spinnup.

Sedan lansering har Spinnup passerat gränsen för 1000 registrerade artister, varav 13 hittills är scoutade.

"Spinnup har givit mig chansen att få jobba med band och artister som jag annars förmodligen inte hade upptäckt annars" säger Georg Ekelund, Scout i Spinnup med fokus på hip hop och RnB, som hittills har Scoutat fyra akter.

www.spinnup.com

Vid frågor kontakta Erik Bengtson, tel 076-6329504, erik.bengtson@umusic.com