Svensk Mjölk AB

Över 1000 mjölkföretagare kraftsamlar för den svenska mjölken

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2010 10:15 CET

Efter ett historiskt tufft år ser nu många mjölkbönder ljusare på 2010.

”Drivkrafter på marknaden, för företaget och för lönsamheten” är temat på årets Mjölkföretagardagar i Borlänge, Jönköping, Umeå, Kalmar och Helsingborg, som startar den 19 januari och avslutas den 4 februari. Där får mjölkföretagare råd, inspiration och kunskap om hur de på olika sätt hittar drivkraften som företagare att utveckla sin verksamhet trots tuffa tider.

Svensk Mjölks senaste Mjölkekonomirapport visar att lönsamheten för mjölkbönderna under 2009 varit den lägsta i modern tid.

- Krisen är inte över, men man skymtar en ljusning och det gäller att fokusera på sina mål och jobba hårt med ekonomin för att driva upp lönsamheten och bli mer konkurrenskraftig, säger Agneta Hjellström, lönsamhetsexpert på Svensk Mjölk.

Mjölkföretagaren Kerstin Persson från Arbelunda Köpingsvik finns på plats under Mjölkföretagardagarna i Kalmar och Helsingborg för att berätta om hur hon hanterat den pressade lönsamheten. Hennes råd är att stå stadigt och planera långsiktigt när det är tuffa tider.

- Vi har nyligen köpt grannens djurbesättning och ska bygga en ny ladugård. Jag ska bland annat berätta om hur vi kunde öka vår produktion med den nya besättningen på en relativt kort tid och med lite pengar, säger Kerstin Persson.

Under Mjölkföretagardagarna presenterar Svensk Mjölk ”Signaler djurvälfärd” som är en webbrapport som varje mjölkföretagare kan få som en sammanställning över sin besättning för att överblicka djurvälfärden. Detta är ett av verktygen som utvecklats i det mångåriga arbetet med djurvälfärd som drivits på Svensk Mjölk.

Till respektive ort kommer också representanter från mejeriföreningarna för att berätta om vad som händer på mejerimarknaden 2010. Utöver detta kommer mjölkföretagarna att få höra om mer lönsamhetsutvecklingen i Sverige och utomlands. Det kommer också bland annat att talas om ledarskap och foderköp. (se bifogade program)

- En viktig fråga för många mjölkföretagare är hur stora och långa svängningar vi kommer att se på avräkningspriset framöver. Mjölkföretagardagarna är ett bra forum för att gemensamt diskutera olika problem och möjligheter för branschen, säger Markus Oskarsson, lantbruksekonom på Svensk Mjölk.

Mjölkföretagardagarna är ett samarbete mellan Svensk Mjölk, Lantbrukarnas Riksförbund, de svenska mejeriföreningarna och husdjursföreningarna. Mellan den 19 januari och den 4 februari besöker Mjölkföretagardagarna följande orter:

· Borlänge, Quality Hotel Galaxen, 19-20 januari

· Jönköping, Elmia, 26 januari

· Umeå, Folkets Hus, 28-29 januari

· Kalmar, Brofästet, 3 februari

· Helsingborg, Sundspärlan, 4 februari

Fakta om mjölkföretagande:

·Det finns ca 5963 mjölkbönder i Sverige med i genomsnitt 59 kor per besättning.

·Under kvotåret 2008/2009 levererade Sveriges mjölkgårdar knappt 2,9 miljarder kilo mjölk.

Programmet för Mjölkföretagardagarna på alla orter bifogas.

För mer information:

Markus Oskarsson, lantbruksekonom Svensk Mjölk 070-244 00 07

Kerstin Persson, mjölkföretagare, 070-519 13 45

Carin Larsson, pressekreterare 070-264 22 00

Svensk Mjölk är mjölkböndernas och den svenska mejeriindustrins branschorganisation. Svensk Mjölk arbetar på uppdrag av Sveriges mjölkbönder och utvecklar kunskap inom hela den kedja som börjar med kon och hennes foder och slutar i människans mage.