Enea

Över 200 miljoner nya mobiltelefoner innehöll Eneas mjukvara 2006

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2007 12:00 CET

Under 2006 levererade världens ledande mobiltelefontillverkare över 200 miljoner mobil- telefoner innehållande mjukvara från Enea. Totalt levererades cirka 1 miljard mobiltelefoner 2006, vilket innebär att Eneas mjukvara sitter i ungefär 20 procent av samtliga mobiltelefoner som levererades i fjol.

“I dagsläget har inget annat mjukvaruföretag i världen sin mjukvara i fler mobiltelefoner än Enea”, säger Eneas marknadsdirektör Virginia Walker.

“Tidigare förväntade sig konsumenterna att mobiltelefonen skulle klara enklare digitalt innehåll som SMS, e-post och digitala bilder. Framöver blir kvalitén och stabiliteten på mobila multimediaupplevelser avgörande för framgång”, säger hon.

Enea levererar den mjukvara som möjliggör för både telefon- och infrastrukturtillverkare att snabbt och kostnadseffektivt leverera de konvergerande multimediatjänster som håller på att förändra människors tillgång till och upplevelse av film, tv och musik.

I fjol ingick Eneas mjukvara i cirka hälften av världens 3G telefoner, medan nära 1 miljon mobiltelefoner med Eneas mjukvara levererades till slutkonsumenter varje arbetsdag.

För att markera denna milstolpe inom svensk telekomindustri kommer Enea att överlämna en minnestelefon och -display till Tekniska museet, www.tekniskamuseet.se, i Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:

Karl-Gustav Niska
Vice President Product Management
Tel: 08-507 14104, Mobil 0709-714104
E-mail: karl-gustav.niska@enea.com

Om Enea
Enea är världsledande inom realtidsteknologi, inbyggda system, middleware, utvecklingsverktyg, databasteknologi och konsulttjänster för avancerade system med krav på hög tillgänglighet. Våra kunder är verksamma inom bland annat telekommunikation, mobiltelefoni, medicinteknik och fordonsteknik/infotainment. Eneas framgångsrika operativsystem OSE finns i ungefär hälften av världens 3G mobiltelefoner och basstationer. Enea har cirka 500 anställda och är noterat på den Nordiska börsen.