Exportrådet

Över 40 svenska företag och organisationer deltar i starten av Sweden Upgrade i St. Petersburg 24-25 mars

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2006 09:57 CET

Sveriges satsning på Ryssland 2006 - Sweden Upgrade - ska stärka och marknadsföra bilden av det nya och moderna Sverige i Ryssland. Satsningen innehåller aktiviteter i både Sverige och Ryssland.

I Ryssland går starten den 24-25 mars med "Swedish Brands and Senses" i St. Petersburg, en mässa arrangerad av Exportrådet med ett 40-tal deltagande svenska företag inom livsmedel, design, inredning och turism.

På ett pressmöte den 23 mars kl 15 på Grand Hotel Europé i St. Petersburg presenteras satsningen. Invigningen av mässan äger rum den 24 mars kl 9.30 med Thomas Östros, Sveriges ambassadör Johan Molander och representanter från den ryska administrationen.

Efter invigningen arrangeras ett seminarium om möjligheterna för svenska företag i Ryssland där bland andra Michael Sohlman, Nobelstiftelsen, Per Kaufman, IKEA i Ryssland, Harri Souminen, Scania Peter, Ulf Grönlund, Roxor samt representanter från de tre huvudsponsorerna närvarar Därefter, kl 13.00, öppnar mässan.

De deltagande företagen och organisationerna i "Swedish Brands and Senses" är: Almi, Almondy AB, Annas Pepparkakor, Arla, Baby Björn AB, Dalarnas länsstyrelse, Eco-Boråstapeter, Frödinge Mejerier, Gillebagarn, Göteborgs Kex AB, Grand Arctic, Gustavsberg, Hägges Finbageri AB, Hansabank, Holiday Club Åre, IKEA, ISA, Kläppen Ski Resort, Löfbergs Lila AB, New Wave Group, Nordiska Ministerrådet, Oriflame, Orsa Grönklitt, Pågen AB, People Travel Group, Polarbröd, SAAB (Atlantika-M Baltika), SAS, Scania Peter, Semper, Ski Star AB, Stockholm School of Economics, Stockholms läns landsting, Stockholms Visiting Board, Stöten AB, Svenska Bär och Viner, Svenska Institutet, Swedfund, Turistrådet och Volvo (Swed-mobil).

Under mässan kommer även den nya svensk-ryska ordboken samt boken "Vad varje ryss vill veta om Sverige" att presenteras, uppträdanden av dalaspelmanslaget Atra kommer varvas på scenen med två personer från Dalarna som visar hur man täljer och målar dalahästar. Hansabank öppnar kontor i St. Petersburg samma dag och håller en presskonferens den 24 mars kl 12.30 där hela ledningen, inklusive Jan Liden, närvarar.

Projektets aktiviteter i St. Petersburg pågår 16-25 mars och utgörs av en integrerad svensk näringslivs- och kultursatsning. Den kulturella delen består av bland annat en filmfestival och teater. För mer information se www.swedenupgrade.ru

Nästa etapp är arrangemang i Vologda/Tjerepovets, Jaroslavl, Kazan, Tjeboksary, Nizjnij Novgorod och Samara i västra Ryssland där möten mellan svenska och ryska företag ordnas tillsammans med företagspresentationer, seminarier och Sverigefrämjardagar. Hela satsningen avslutas i Moskva den 15-17 juni med utställningen "Swedish Grand Expo", en mässa med det mesta och bästa av Sverige.

Projektet är initierat av regeringen och genomförs av Exportrådet i Ryssland tillsammans med Svenska Institutet. Näringslivsaktiviteter står i fokus och målgruppen är både svenska företag som redan finns på plats i Ryssland samt företag som är intresserade av etablering eller export till landet.

Tider:

23 mars

15.00 Presskonferens på Grand Hotel Europé

24 mars

9.30 Invigning med Thomas Östros av mässan på Manage, Isaakievskaya 1 (10 minuters gångväg från Nevskij prospekt)

10.00-12.00 Seminarium om svenska företags möjlighet i Ryssland

12.30 Hansabanks presskonferens

13.00-18.00 Mässan är öppen för allmänheten

25 mars

11.00-18.00 Mässan öppen för allmänheten

Läs mer på www.swedenupgrade.ru

För ytterligare information kontakta:

Sofia Lindström, projektledare Exportrådet i Moskva, tel +7 095 788 11 37, mobil +7 926 307 34 85

Viktoria Gileva, projektledare Exportrådet i Moskva, +7 095 788 11 35, mobil +7 909 978 20 90

Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel 08-588 660 77, 0708-81 86 93

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 40 länder med 400 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press .