Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Över 500 personer besökte KarriärExpo ’08

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 09:22 CEST

I samband med Företagsmässan Östgöta Forum var det igår premiär för KarriärExpo '08. Där träffades arbetssökande och företag med ett rekryteringsbehov.
KarriärExpo '08 är Linköpings nya rekryteringsarena och var uppskattat både bland företagen och bland besökarna.

Under tre timmar öppnades en ny arena och mötesplats upp för företag och arbetssökande. Studenter, arbetssökande, personer som redan har jobb men var nyfikna på nya karriärmöjligheter och gymnasieelever var några av de grupper som återfanns bland besökarna. Drygt 20 företag av blandad karaktär visade upp sig för att få kontakter inför framtida rekryteringar. Arbetsgivare från både offentliga och privata sektorn samt olika bemanningsföretag var på plats för att skapa kontakter. Exempelvis var Linköpings kommun, Ericsson, Saab, Combitech, 27M, OPIC representerade på KarriärExpo '08.

- Vi hittade många intressanta profiler för vårt företag och flera utav dem kan bli aktuella inom en snar framtid. KarriärExpo är ett bra tillfälle att få visa upp sig och träffa potentiella arbetstagare och examensarbetare men även skaffa kontakter med olika arbetsförmedlare för framtida samverkan, säger en av utställarna Henrik Ahlström från Combitech AB.

KarriärExpo kommer att arrangeras med jämna mellanrum och nästa utställning är planerad till våren 2009.

- Både företag och besökare har visat stort intresse för en sådan här typ av mötesplats. Det behövs i en tillväxtkommun som Linköping där behovet av rekrytering ständigt är aktuellt. Till våren kommer vi sannolikt att utöka antalet utställare och marknadsföra mer gentemot potentiella besökare såsom studenter, säger projektledare Michael Johansson Frode från NuLink AB.

KarriärExpo '08 är ett initiativ från NuLink AB och Jobbtorget med syfte att stärka näringslivsklimatet genom att koppla samman människors kompetens med företagens behov av passande arbetskraft. Den nya rekryteringsarenan ska skapa nya mötesplatser för regionens näringsliv och vara en plats för konstruktiva möten.