Svenska Orienteringsförbundet

Över 8000 anmälda till O-Ringen

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 10:29 CET

Intresset är stort för O-Ringen Hälsingland. Mer än 8000 ungdomar, elitlöpare och motionärer från hela världen är redan nu anmälda till jätteevenemanget.

– Intresset ligger i linje med vår målsättning, och det ger oss ytterligare en bekräftelse på att vi är rätt ute med vårt koncept med en kompakt, trivsam centralort med gångavstånd till alla etapper, säger generalsekreterare Sören Calleberg.

Den 1 mars passerades det andra så kallade anmälningsstoppet för O-Ringen Hälsingland. Över 8000 orienterare är redan anmälda trots att mer än fyra månader återstår till tävlingen startar. Anmälningar kommer in från hela världen. De mest långväga gästerna så här långt kommer från Hong Kong och Australien.

Förutom att vara en breddtävling lockar O-Ringen också den yppersta världseliten. Bland de anmälda i damklassen märks den tiofaldiga världsmästarinnan Simone Niggli från Schweiz, svenska världsmästarinnan Karolina A Höjsgaard samt från Bollnäs bördiga landslagsesset Emma Engstrand. I herrklassen återfinns världsmästaren och världscupsegraren Andrey Khramov från Ryssland, den norske stjärnan Öystein Kvaal Österbö, och framtidsmannen Martin Johansson från Mora.

– O-Ringen är mycket mer än en orienteringstävling. Den närmaste tiden kommer vi att presentera ett flertal evenemang, artistuppträdanden och andra kringaktiviteter såväl på centralorten i Mohed som ute i Hälsingland. Det räknar vi med ska locka ännu fler deltagare och andra besökare, avslutar Sören Calleberg.

Fakta O-Ringen

O-Ringen, som avgörs under fem dagar, är världens största orienteringstävling och har de senaste åren lockat cirka 15 000 deltagare. Den 15-21 juli 2006 avgörs O-Ringen i Hälsingland med centralort på Moheds flygfält. Det är gångavstånd till tävlingscentrum för samtliga fem etapper från den kompakta centralorten. På centralorten, som under en vecka kommer att vara Hälsinglands största stad, kommer det att finnas ett rikt utbud av restauranger, aktiviter och affärer.

För mera information kontakta:

Sören Calleberg, generalsekreterare, 070 - 676 4111

Thomas Ericson, marknadschef, 070 - 559 6826