Motormännen

Övergångsställen ska bli trafiksäkrare

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2005 17:00 CEST

Tisdagen 25 oktober genomför Motormännens Riksförbund ett trafiksäkerhetsprojekt på ett stort antal platser landet runt. Målet för Projekt Zebra är säkrare övergångsställen.

Projekt Zebra är framtaget för att sätta fokus på obevakade övergångsställen. Olyckstalen är fortsatt höga och den nya trafikregel om väjningsplikt på obevakade övergångsställen som infördes i maj 2000 har inte förbättrat fotgängarnas säkerhet. Istället har risken för att de gående skadas ökat.

- Med Zebraprojektet vill vi uppmärksamma bilister, fotgängare och cyklister om vilka regler som gäller vid övergångsställen så att det kan bli tryggare att korsa gatan. Vi ska också göra kommunerna uppmärksamma på att det ibland är väldigt dåligt skyltat och målat vid övergångsställena, säger Hans Öhlund som är Motormännens projektledare.

En analys av polisrapporterade olyckor fem år före och två år efter den så kallade zebralagens tillkomst visar att risken att skadas har ökat med 27 procent för de gående och 19 procent för cyklisterna. Siffrorna gäller för övergångsställen som inte byggt om och där hastigheten överstiger 30 km i timmen.

Den 25 oktober kommer Motormännens lokalklubbar runt om i Sverige att dela ut reflexer och informationsmaterial vid utvalda övergångsställen för att fästa uppmärksamhet kring frågan om de trafikfarliga övergångsställena. En inventering görs också av övergångsställenas säkerhetsstandard.

För eventuell ytterligare information kontakta projektledaren Hans Öhlund, tel 08-690 38 69 eller
070-840 53 35.

Motormännens Riksförbund – Informationsenheten – Tel. 08-690 38 00.

Läs Zebrafoldern