Socialdemokraterna Norrbotten

Översvämningsdrabbade filippiner på Norrbottensbesök

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 09:11 CEST

Norrbottens Socialdemokrater får under fyra dagar besök från systerorganisationen Akbayan. Det är nio filippiner som representerar såväl moderparti, som s-kvinnor och ungdomsförbundet Akbayan Youth. Besöket i Norrbotten – Luleå och Piteå – är ett led i det nu mer än 10-åriga utbytet i det internationella projekt som s-distrikten i Norrbotten och Uppsala driver tillsammans via Palmes Internationella Center.

Lördag 23 oktober,  kl 11-13 , genomför socialdemokrater från Luleå tillsammans med de filippinska gästerna insamlingsaktivitet på Storgatan i Luleå. Resten av lördagen genomförs seminarier om såväl förhållandena i Sverige som Filippinerna på Kulturens hus.

Medverkande från Filippinerna:
Edwin Caluag Chavez, Faye Souvenir Casimiro Laquio, Arnold Lotivio Tarrobago, Alvaro Gahutan Daus ,Sylvia EstradaClaudio, Mariquit Cherry Salcedo Melgar, Marilou Devero Ayuban

Gibby Bayas Gorres,Paulyn May Parola Duman, Ninian Sumadia Sumadia

Det aktuella internationella projektet genomförs som ett demokratiprojekt och syftar till att engagera och organisera människor för att förändra sin vardag. Bland annat har s-företrädarna från Norrbotten hjälpt till att bygga upp ett filippinskt ABF.

Marlen Haara

S-kvinnor Norrbotten

Ia Uvberg-Nordell
Socialdemokraterna i Luleå