Miljöpartiet de gröna

Översyn av lagstiftningen kring vapenexport nödvändig

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 12:26 CEST

Uppgifterna om att svenska vapen skulle ha exporteras till Saudiarabien är upprörande. Den här historien visar på att det krävs en ordentlig översyn av lagstiftningen kring vapenexporten och införandet av ett demokratikriterium, säger Peter Rådberg, försvarspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna.

Enligt medieuppgifter säljer Bofors Dynamics pansarvärnsrobotar till Saudiarabien, ett av världens mest repressiva länder. Officiellt säljer Sverige inget krigsmateriel för strid till Saudiarabien utan endast s k övrigt krigsmateriel. Flera olika källor pekar nu ut Saudiarabien som mottagare av svenska pansarvärnsrobotar.

- Regeringen skyller i vanlig ordning ifrån sig. Ingen av de moderata ministrarna tar något ansvar. Inte handelsminister Ewa Björling, inte försvarsminister Sten Tolgfors och inte utrikesminister Carl Bildt. Även om Inspektionen för Strategiska Produkter (ISP) handhar ärendet är regeringen alltid ytterst ansvarig, säger Peter Rådberg.

- Svenska regeringar brukar skryta med att vi har världens tuffaste lagstiftning när det gäller export av krigsmateriel, men det här ärendet visar hur ihålig lagstiftningen faktiskt är. När regeringen lägger locket på, ISP vägrar kommentera och Bofors Dynamics hänvisar till att kunden inte vill att affären ska offentliggöras så stoppas all insyn. Så får det naturligtvis inte gå till. Vapenindustrin är inte vilken industri som helst, transparens är därför oerhört viktig så att det går att ställa ansvariga till svars om olagligheter begås, säger Peter Rådberg.

- Det är upprörande att svenskt krigsmateriel kan säljas till som Saudiarabien. Det borde inte vara möjligt ens med nuvarande regler. Vi rödgröna partier vill, om vi vinner valet, göra en grundlig översyn av den svenska lagstiftningen för vapenexport. Vi är överens om att det krävs ett införande av ett s k demokratikriterium för att få köpa svenska vapen, säger Peter Rådberg.

För vidare information

Peter Rådberg, 0702-59 55 50