op5 AB

Övervakning från op5 hanterar den lavinartade ökningen av applikationer på företagen

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2012 09:30 CET

Antalet programvaror, utrustning och transaktioner väntas öka lavinartat de närmaste åren och  IT-avdelningarna kommer att få kämpa hårt för att kunna behålla kontroll och säkra tjänsteleveranserna till alla delar i företagen. Med op5 Monitor 6.0 som släpps idag har IT en väsentligt bättre möjlighet att hantera utmaningar som SaaS (software as a service) och PaaS (platform as as Service).

– IT blir inte bara mer och mer decentraliserat och spritt i organisationen - det totala antalet applikationer kommer också att öka och den totala trafikvolymen i företagens nätverk kommer att växa i en rasande takt under de närmaste åren. Men någon måste ha ansvaret för att hantera denna heterogena miljö och dess behov av delade resurser, och att se till att företaget som helhet förblir produktivt. Därför behövs en stark övervakningslösning byggd för denna utmaning, säger Jan Josephson, op5.

op5, finalist i tidningen Red Herrings Global Award, har nu skapat den snabbaste övervakningslösningen på marknaden. Med mycket hög prestanda och kapacitet, kombinerat med ett användarvänligt gränssnitt, får medelstora och stora företag ett kraftfullt verktyg för att övervaka och hantera sina applikationer, oavsett om de finns lokalt i datacentret eller i ett privat-, publikt- eller hybridmoln.

Den nya versionen av op5 Monitor har gjorts om från kärnan till användargränssnittet för att ge IT-avdelningar en lösning med prestanda som kan hantera hundratals eller tusentals system, enheter och resurser. Baserat på öppen källkodsprojektet Nagios* kan op5 Monitor övervaka de vanligaste system, applikationer, databaser och hårdvara och stöd för nya resurser läggs ständigt till.

Enligt Cisco* förväntas Internet-trafiken fyrdubblas under de närmaste fyra åren. En av de främsta drivkrafterna bakom denna utveckling sägs vara den explosiva tillväxten i antalet anslutna enheter som enligt Cisco kommer att nästan fördubblas från 2011 till 2016. Samtidigt ökar antalet användare och applikationer, vilket skapar en situation som kommer att göra det mycket svårt för IT-avdelningarna att kontrollera sina resurser.

– Många av dagens övervakningslösningar liknar julgranar. De har utvecklats ur den strukturerade och homogena miljö som var vanlig för några år sedan. När en ny funktion läggs på blir det som pynt på grenarna, men trädet i sig kan inte klara det och systemet dör sakta men säkert. Vad vi har gjort är att skapa en övervakningslösning byggd från grunden för denna distribuerade och diversifierade värld vi nu lever i, säger Jan Josephson.

Ny och förbättrad funktionalitet i op5 Monitor 6.0

• Enklare design
  • Prestandaförbättringar
  • Enklare att använda
  • Utökade rapportmöjligheter
  • Bättre autentiserings- och auktoriseringsfunktionalitet
  • Smartare pluginhantering

op5 Monitor version 6.0 är tillgänglig från och med idag, den 6 december, 2012.

* Nagios är ett registrerat varumärke som tillhör Nagios Enterprises.
* Http://newsroom.cisco.com/press-release-content?type=webcontent&articleId=888280

op5 utvecklar övervakningslösningar som hjälper IT-ansvariga få koll på sin verksamhet och leverera tjänster som bidrar till verksamhetens resultat. op5 övervakar allting från små men affärskritiska applikationer till stora IT-miljöer med distribuerad hårdvara, applikationer och tjänster. op5s kunder världen över uppskattar kompletta lösningar av produkter, kompetens och support som både är lätta att komma igång med och flexibla för framtida behov.

För mer information:
www.op5.com