Skyscanner

Överviktiga och långa passagerare enas i protest mot flygbolagens “storleksdiskriminering“, rapporterar Skyscanner.se

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2010 10:30 CET

Långa resenärer reagerar på att extra avgifter tas ut av flygbolagen för de passagerare som inte passar normen.

Storbritanniens längsta resenärer ger sitt stöd till världens överviktiga passagerare gentemot så kallad ”kroppsdiskriminering” av flygbolagen.

Med anledning av den senaste omröstningen på resesajten Skyscanner där 76% av besökarna röstade positivt till att "fettskatt" bör betalas av passagerare som inte kan sitta säkert i ett enda säte, har Skyscanner drunknat i e-postmeddelanden från långa flygpassagerare, som har uttryckt sin solidaritet med överviktiga resenärer mot "storleksdiskriminering" hos flygbolagen.

Simon James, en 196 cm lång man från Edinburgh sa:

"Alla pratar om "fettskatt" men "skatt för långa" har redan funnits i flera år. Jag begär alltid en plats vid utgången, men det finns ingen garanti att man får en. På många flyg hos lågprisflygbolagen måste jag betala för tidig ombordstigning för privilegiet att välja en sittplats.”

"Jag har sympati för överviktiga människor, men de allra flesta av dem kan åtminstone gå ner i vikt om de vill. Långa människor kan inte bli kortare. Det finns människor i alla former och storlekar och flygbolagen bör skapa plats för oss alla. "

Barry Smith, Skyscanners medgrundare och Development Director kommenterade:

"Det är här en fin linje mellan diskriminering av kroppstyper som är utanför en förträngd norm och ekonomisk lönsamhet. Det finns fara för att flygbolagen kommer att fortsätta att pressa oss till ständigt krympande sittplatser och ta ut avgifter för extra utrymme av alla, utom de kortaste och smalaste passagerarna."

Många flygbolag tar ut betydande avgifter för platser med extra benutrymme, till exempel Qantas som tar ut en extra avgift på 1 700 SEK för en plats vid utgången på vissa flygningar. På flyg till Sydney som redan är dyra kan detta öka kostnaderna avsevärt och vara avskräckande för vissa resenärer.

Kevin Smith, känd amerikansk filmregissör och skådespelare är den senaste passageraren som har engagerat sig i flygbolagens diskussion om "fettskatt”, efter att han kastades av från ett Southwest Airlines flyg för att hans kroppsstorlek ansågs vara en "säkerhetsrisk".

Om Skyscanner:

Skyscanner tillhandahåller direkta jämförelser av flygpriser online på över 670 000 linjer, inklusive flyg till New York. Med Skyscanner kan användarna göra sökningar utan att behöva uppge exakt datum eller ens destination. Skyscanner är tillgängligt på över 20 olika språk inklusive engelska, tyska och spanska.

Presskontakt:

Kristin Andersson