Parship Sverige

Överviktiga singlar ratar överviktiga

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 11:00 CET

Överviktiga singlar ratar överviktiga

–Kan du tänka någon som är överviktig?

Matchmakingsajten PARSHIP.se har frågat 500 svenska singlar om de kan tänka sig någon som är överviktig. Nästan tre fjärdedelar, 71,1% (vilket motsvarar nästan 1 400 000 svenska singlar) anser att det är mer eller mindre otänkbart, varav 27,5% uppger att det är helt otänkbart. Endast 28,9 % av de svenska singlarna tycker att det är helt ok med någon som är överviktig trots att 38,9% (ca 780 000) av Sveriges singlar är överviktiga/feta.

Svenskar är mest tillåtande i Europa!
I Europa är vi svenskar ändå mest tillåtande mot överviktiga, tätt följt av norrmän (28,6%) och danskar (24 %). I singelsammanhang får vi som vanligt vara glada över att vi inte bor i Spanien. Där är det endast 1,6 % av alla singlar som kan tänka sig en överviktig partner.

Yngre mer positiva
31.6% av de som är 18-39 år tycker att det är helt ok med någon som är överviktig jämfört med 26,3% av åldersgruppen 40-59 år. Samtidigt som betydligt fler av de äldre är överviktiga/feta än de yngre.

Marie Hagberg, dejtingkonsult, kommenterar:

– Utseendet har blivit allt viktigare för att ”duga”. Men det är stor skillnad mellan teori och praktik – när samma personer träffar någon de verkligen tycker om, spelar vikten troligen inte så stor roll. Det är viktigt att komma ifrån utseendefixeringen och istället hitta en person man passar ihop med.

– Att äldre är mer kräsna än yngre kan bero på att de har mer bråttom att hitta den rätta än yngre har.

För att ta del av mer information och relationstips, kontakta:

Marie Hagberg, dejtingkonsult: 0761-627 433, info@dejtingkonsulten.com, www.dejtingkonsulten.com

För ytterligare information, kontakta gärna:

Sebastian Malmberg, nordisk marknadschef, PARSHIP.se: 070-494 14 87

Sebastian.malmberg@parship.com, www.parship.se

PARSHIP är Europas största matchmakingsajt. Företaget har sitt huvudkontor i Hamburg och ägs till 85 % av Holtzbrinck Group. Sedan starten i Tyskland 2001 har PARSHIP expanderat och finns idag i ytterligare tolv europeiska länder; Sverige, Danmark, Norge, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Österrike, Belgien, Schweiz och Spanien. I Sverige är PARSHIP.se den snabbast växande tjänsten för dem som söker ett seriöst och varaktigt förhållande.