Skandia

Øyvind Thomassen ny VD Skandiabanken

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 12:39 CEST

Skandiabankens vice VD Øyvind Thomassen går in som VD för Skandiabanken. Øyvind har byggt upp och framgångsrikt ansvarat för Skandiabankens norska verksamhet allt sedan dess start. Han kommer att ersätta Fredrik Sauter som tillträder en ny befattning som VD för Banque Invik i Luxemburg.
Øyvind Thomassen kommer inom kort att tillträda som tillförordnad VD med ansvar för Skandiabanken i både Sverige och Norge. Øyvind började på Skandiabanken i Norge 1999 med ansvar för att bygga upp den norska bankverksamheten. Under Øyvinds ledning har verksamheten fått en stark position som branschens förnyare med fokus på att addera kundnytta. Resultatet av detta arbete återspeglas i att Skandiabanken idag är Norges mest populära varumärke, oavsett bransch och har därtill, nio år på rad, haft de mest nöjda kunderna.

- Med Øyvind får vi en kundfokuserad ledare med god kännedom om privatmarknaden och även en ypperlig möjlighet att ta tillvara på erfarenheterna från hur den norska framgångssagan byggdes. Han kommer att intensifiera arbetet med kundfokus och leda Skandiabanken vidare i denna process. Våra ägare Old Mutual ser det också som ett viktigt arbete att vi sprider denna typ av goda erfarenheter inom koncernen, säger Mårten Andersson, styrelseordförande i Skandiabanken.

- Jag ser fram emot att sätta mig in i den svenska delen av verksamheten. Något vi har arbetat mycket med i Norge är att vi utgår från ett lagarbete där alla, varje dag, är inriktade på att skapa värde för kunden i allt vi gör. Det har varit vårt viktigaste verktyg för att skapa positionen med branschens mest nöjda kunder, säger Øyvind Thomassen.

Fredrik Sauter har sedan mars 2007 varit VD för Skandiabanken. Under sin tid på Skandiabanken har Fredrik Sauter satt igång ett arbete för att banken åter ska ta positionen som förnyare. Detta har resulterat i utmärkelser som årets initiativ, Nordens bästa banksajt och Sveriges bästa kundtjänst.

- Fredrik har bidragit med stort engagemang och en fokus på kunddialogen. Det har inneburit förnyelse av både sajten och även nya tjänster i form av e-verktyg som gör det enklare för kunden att hantera sin ekonomi. Jag önskar honom lycka till i sitt kommande åtagande, säger Mårten Andersson.

För mer information kontakta:
Lena Hök, informationschef Skandiabanken och Skandia privat - 08 463 74 60

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen.