Bildningsförbundet Östergötland

Özz Nûjen ger dålig stämning på Folkbildarforum

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2013 08:08 CEST

Han är komikern som fick fredspris för sin unika kombination av samhällsengagemang och humor. Nu kommer Özz Nûjen till Folkbildarforum för att göra ett av sina beryktade framträdanden.
- Det får hellre bli dålig stämning i några minuter än unken stämning i flera år, säger Özz.

Som 8-åring flydde Özz Nûjen med sin familj från Turkiet till Sverige. När han kom hit blev han överraskad av att man inte blev slagen i skolan. Det blev en stor omställning, men i dag är Özz en av Sveriges mest framgångsrika komiker och han arbetar även som skådespelare, manusförfattare och programledare.

Förra året fick Özz ta emot Eldh Ekblads fredspris, som är Svenska Freds- och Skiljedomsföerningens finaste utmärkelse. Han fick priset för sin förmåga att få publiken att tänka på medmänsklighet och politik. Det kommer han att göra på Folkbildarforum också.
- Jag vill som vanligt få min publik att tänka om och tänka till med ett skratt, och ibland så att skrattet fastnar i halsen, säger Özz.

Kombinationen av underhållning och kritik passar utmärkt för Folkbildarforum och årets tema, samexistens på lika villkor. Özz har själv positiva erfarenheter av folkbildning, och anser att det är nödvändigt. Ännu viktigare är människors egen vilja att bilda sig.
- Ett folk som vill utbilda sig och vara nyfiken på ny kunskap är garanten för ett fritt och fredligt samhälle, menar han.

Özz Nûjen uppträder på Folkbildarforums första dag, 19 november i Linköping. Läs mer på folkbildarforum.se

Bildningsförbundet Östergötland är en intresseorganisation för folkhögskolor och studieförbund verksamma i Östergötland.