2050 Consulting AB

Offensivt VD-byte på klimatbyrån 2050 AB

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2013 06:18 CEST

Idag tar Markus Ekelund över VD-rollen på klimatkonsultbolaget 2050. 2050 är därmed rustat för expansion, med nya uppdrag och fler anställda.

Markus Ekelund har över femton års erfarenhet från näringslivet, närmast som VD och styrelseledamot för managementkonsultbolaget Frontit som han sett växa från tio till drygt 70 anställda på fem år. Dessförinnan har Markus haft ledande roller på H&M och som konsult åt Cap Gemini, med fokus på Business Intelligence.

– Jag ser i 2050 en unik möjlighet att kombinera mitt engagemang för klimat- och hållbarhetsfrågor med min erfarenhet från att leda och utveckla företag i tjänstesektorn, säger Markus och fortsätter, 2050 har redan stor kompetens inom klimat och hållbarhet, mitt bidrag blir att få affären att växa och göra klimatarbetet än mer lönsamt för våra kunder.

Mattias Goldmann lämnar därmed posten som VD för 2050 AB, men fortsätter som delägare och anställd klimatexpert.

– Vi har alltsedan vi grundades vid årsskiftet sökt efter en affärsdriven VD som kan hjälpa oss att bygga ett större, starkare 2050, så att vi kan fokusera på själva klimatarbetet, säger Mattias.

Markus Ekelund presenterar sig utförligare på 2050:s webbplats, där han i en blogg bl.a. skriver

”Min egen klimatfrustration har med tiden vuxit, ibland kryddad med en hopplöshet över att inte kunna påverka utvecklingen mer. Min egen klimatpåverkan har känts futtig i det stora hela. När möjligheten dök upp att få jobba med gänget på 2050 började sakta ett hopp gå upp, det blev allt tydligare att för att minska koldioxidutsläppen måste vi lösa energifrågan, dvs kunna ta fram energi med minimal belastning på miljön. En enorm utmaning som berör och engagerar hela vår värld!”

För ytterligare information: Kontakta Markus Ekelund, 070 – 577 00 97, markus.ekelund@2050.se.

2050 Consulting AB strävar efter att nå ett klimatsmart samhälle där den globala temperaturhöjningen hejdas. 2050 AB hjälper sina uppdragsgivare att klara målen genom klimatstrategier, kommunikationsstöd, beräkningar och nätverksbyggande. 2050 grundades januari 2013 av Nina Ekelund, Göran Erselius och Mattias Goldmann. www.2050.se.