Miljöpartiet de gröna

Offentlig upphandling måste främja en långsiktigt hållbar utveckling

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2005 08:56 CEST

Alice Bah Kuhnke och Maria Wetterstrand i Örebro:

OFFENTLIG UPPHANDLING MÅSTE FRÄMJA EN LÅNGSIKTIGT HÅLLBAR UTVECKLING

Den offentliga sektorn upphandlar för 400 miljarder kronor varje år. Det är dags att medborgarna börjar ställa krav på att deras skattepengar främjar en långsiktigt hållbar utveckling, säger de grönas språkrör Maria Wetterstrand på på Miljöpartiets kommun- och landstingsdagar i Örebro, dit även generalsekreteraren Alice Bah Kuhnke från föreningen Rättvisemärkt var särskilt inbjuden att föreläsa.

- Miljöpartiet drev i budgetförhandlingarna igenom 15 miljoner kronor uppdelat på tre år till föreningen Rättvisemärkt för informationsinsatser. En av anledningarna är att svenska konsumenter handlar mycket lite rättvisemärkt i internationell jämförelse, det brister i kunskapen om märkningen och vad den betyder. Miljöpartiet ser det som viktigt att svenskarna får valmöjligheten att genom sina köp bidra till en demokratisk utveckling, säger Maria Wetterstrand.

- Det finns många transnationella bolag, däribland svenska, som kommit oerhört långt med sociala och etiska kriterier på sina produkter och tjänster och inom det området ligger kommuner och landsting efter. En anledning till att ställa krav på offentlig upphandling är att dessa företag ska premieras, det ska löna sig för näringslivet att sträva efter en långsiktigt hållbar utveckling, säger Alice Bah Kuhnke.

Mer information om Rättvisemärkt finns på föreningens hemsida www.rattvisemarkt.se
Mer information om mp:s kommun- och landstingsdagar samt Peter Erikssons språkrörstal under den interna valupptakten finns på www.mp.se/pressrum

Kontakt: Alice Bah Kuhnke, 073-256 16 85
Maria Wetterstrand, 073-701 45 45