AMF

Offentliganställda oroar sig för sitt pensionssparande

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2003 16:10 CET

Anställda i kommuner och landsting är intresserade av pensionsfrågor och följer med i medias rapportering. Drygt hälften oroar sig för sin pension men bara 13 procent överväger att byta förvaltare av sin tjänstepension. Det visar en ny undersökning som AMF Pension har låtit göra med anledning av det pågående pensionsvalet för offentliganställda.

53 procent av de anställda i kommuner och landsting uppger att de känner oro för sin tjänstepension. 87 procent av dessa är mest oroliga för att besparingarna har minskat mycket i värde. En av tio är också oroad över att besparingarna används till annat än till deras pension. Trots oron är det bara 13 procent som säger sig överväga att byta tjänstepensionsförvaltare inom den närmsta tiden.

- Jag är litet förvånad över att det relativt stora intresset för pensionsfrågor och oron som finns inte mynnar ut i en större önskan att byta förvaltare. Det kan ju bero på att många är osäkra på vilken förvaltare de ska välja och anser att det är lika bra att stanna där de är. Men skillnaden i avgifter och avkastning mellan bolagen är betydelsefull för pensionens storlek, säger Anna Allerstrand, trygghetsekonom på AMF Pension.

- Pensionssparande är ändå ett av de stora ekonomiska beslut man fattar i livet. Att sätta sig ned och t ex titta närmare på avgifterna hos olika förvaltare lönar sig. Man bör också fundera över om en fondförsäkring eller en traditionell försäkring passar just mig bäst.

Resultaten indikerar att intresset för pensioner är ovanligt stort för närvarande. 71 procent av de tillfrågade uppger att de i olika grad följer med i massmedia vad som sägs och skrivs om pensioner. Fler än hälften av de tillfrågade har under den senaste tiden diskuterat pensionsfrågor med familj, vänner eller arbetskamrater.

Bara en av tio vet att deras pensionspengar hamnar hos förvaltaren KPA om man inte gör ett aktivt val.

Fram till den 31/12 pågår tjänstepensionsvalet för cirka 100 000 anställda i kommun och landsting i Sverige. De som är nyanställda, har fyllt 28 år under året eller som har bytt arbetsgivare inom avtalsområdet under året får välja hur deras tjänstepension skall placeras. IFS AB har gjort en undersökning kring tjänstepensionen bland 1027 kommun- och landstingsanställda i riket. Syftet har varit att kartlägga attityderna inför valet.

För hela rapporten eller frågor, kontakta: Anna Allerstrand, trygghetsekonom, tel 070-519 24 60, alternativt Cecilia Österholm, informatör, 070-601 07 99