Folkpartiet

Ohlsson (fp) kritiserar Orbacks myndighetsiver: Byråkratifemini(s)m stjälper jämställdhet

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 15:15 CET

- Standardsosselösningen för jämställdhet tycks vara nya statliga verk, utredningar eller myndigheter. Dessa förslag gör feminismen en björntjänst. Svenska kvinnor behöver inte främst en ny myndighet för 100 miljoner kronor utan politiker som stiftar skarpa lagar. Vi har redan 234 myndigheter, ytterligare en är inte lösningen på dagens problem. Byråkratifemini(s)men snarare stjälper än hjälper jämställdheten.

Det säger Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot (fp), i en kommentar till jämställdhetsminister Jens Orbacks stöd för en jämställdhetsmyndighet.

- Jag delar Orbacks analys om att Sverige behöver bli mer civiliserat. Det är skamligt att sexism, våldtäkter och diskriminering fortfarande frodas. Det känns dessvärre torftigt när regeringen inte förmår mer än att föreslå ytterligare en myndighet. Sverige är inget feministiskt paradis, men vi behöver handfast politik och inte mer byråkrati som riskerar att hamna i byrålådan.

- Istället för ny myndighet; lägg istället krut på förslag som ger fler kvinnliga företagare, feminism i förskolan, hushållsnära tjänster och stimulera fler pappor att dela på föräldraledigheten. Politiker ska inte kunna gömma sin egen oförmåga bakom opinionsbildande verk statliga och utredningar, avslutar Birgitta Ohlsson (fp).

Birgitta Ohlsson
Riksdagsledamot och biståndstalesman (fp)

Fredrik Svensson
Presskontakt för Birgitta Ohlsson