Folkpartiet

Ohlsson (fp) om mordet på Gemayel: Utred politiskt mord i Libanon

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 08:37 CET

Ohlsson (fp) om mordet på Gemayel: Utred politiskt mord i Libanon

På bara drygt ett års tid bevittnar vi ännu ett attentat mot en Syrien-kritisk libanesisk politiker. Sedan 2005 har sju politiker och journalister dödats eller skadats svårt, däribland mordet på den förre premiärministern Rafiq al-Hariri. Syriska grupper kopplas till dåden och även denna gång, då minister Pierre Gemayel mördats riktas blickarna mot Damaskus. Sverige bör väcka frågan om mordet i det internationella samfundet.

Det säger Birgitta Ohlsson riksdagsledamot och utrikestalesman (fp) med anledning av att den libanesiska ministern tillika Syrienkritikern Pierre Gemayel skjutits ihjäl i sin bil nära Beirut.

- Sveriges utrikesminister Carl Bildt bör ta initiativ till att Serge Brammertz som leder FN: s internationella undersökningskommission för mordet av al-Hariri ges i uppdrag att gå till botten med även detta och andra politiska mord. För att stärka friheten, säkerheten och demokratin i regionen bör omvärlden stötta Libanon i dess kamp att bli fri från maktsträvanden från terrorfinansiären Syrien samt dämpa inflytandet av shiamilisen Hizbollah.
_________________________________________

Birgitta Ohlsson
Riksdagsledamot i utrikesutskottet och utrikestalesman (fp)

Fredrik Svensson