Oikocredit

Oikocredit startar on-line tjänst för etisk investering

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2011 15:25 CEST

Oikocredit startar Sveriges första investeringsmöjlighet på nätet i utvecklingsprojekt. På webbplatsen kan man både som redan befintlig och ny investerare placera sitt sparkapital i socialt ansvarstagande utvecklingsprojekt i hela världen. Investeringarna ger möjlighet till dubbel avkastning i form av utdelning på investerat kapital och förbättrade livsvillkor för människor och lokalsamhällen i utvecklingsländer. Webbplatsen ger investerarna tillgång till betaltjänster via kortbetalning, bankgiro och autogiro. http://www.oikocredit.org/se/investera-nu

Oikocredit är ett internationellt finansiellt institut i kooperativ form, som erbjuder lån och riskkapital till mikrofinans, kooperativ, rättvis handelsorganisationer och små- & medelstora företag (SME) i utvecklingsländer runt om i världen. Oikocredit har 35 års erfarenhet av utvecklingsfinans och har ca 42 000 investerare runt om i världen. Huvudkontoret finns i Nederländerna och den svenska filialen som ger service till investerande privatpersoner, företag och organisationer i Sverige, har varit verksam sedan 2009. Oikocredit är medlemmar av bl a Eurosif (European Sustainable Investments Forum), INAISE (International Association of Social Finance Organisations) och har sedan 2004 certifiering från Ethibel.

För mer information kontakta Cecilia Näsman, Oikocredit Sverige, på +46 76 8000 809, e-post cnasman@oikocredit.org eller Kawien Ziedses des Plantes, Informationsansvarig Oikocredit International, på +31 (0) 33 422 40 40 / +31 (0) 6 54722324, e-post kziedsesdesplantes@oikocredit.org Internet: http://www.oikocredit.se/ / http://www.oikocredit.org/