Fältbiologerna

Ojnareaktivist dömd - Nordkalk går fri

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 13:06 CET

En ojnareaktivist är idag dömd av tingsrätten för ”våldsamt motstånd”. Fältbiologerna tycker att det är bedrövligt. Det blir också väldigt skevt när det faktiskt är Nordkalk som är den stora boven i det här sammanhanget. Kalkbrottet på norra Gotland bryter mot både svensk och europeisk lagstiftning.

Nordkalks avverkning av Ojnareskogen är olaglig, ansåg tingsrätten så sent som i förra veckan, när Daniel Heilborn frigavs för att hindra den olagliga avverkningen. Nordkalk är därtill anmälda för flera miljöbrott. Det planerade kalkbrottet i Ojnareskogen bryter mot svensk och europeisk miljölagstiftning.  Ändå är det inte Nordkalk som döms.

-  Nordkalk är den stora boven i dramat, ändå är det inte de som får stå sitt straff. Det är människor engagerade för natur och rent vatten som blir dömda först. Människor som med fredliga metoder har protesterat för det enda som kan vara rätt, säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna.

Kontakt:

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna
070-8142082

Alva Snis Sigtryggsson, Årets miljöhjälte 2012

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.