Fältbiologerna

Ojnareaktivisterna i försök till dialog med Nordkalk

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2012 10:37 CEST

Aktivisterna och lokalbefolkningen samlades återigen idag för att förhindra Nordkalks avverkningar vid Ojnareskogen. Förutom att stoppa maskinerna tog man kl 8 initiativ idag en dialog med Nordkalk. Representanter från bland annat Fältbiologerna deltog i mötet. Där krävde aktivisterna att all avverkning stoppas tills dess att kontrollprogrammet för vatten är godkänt och HD avgjort prövningsfrågan.

- Vi menar att Nordkalk måste ta sitt ansvar och invänta ett fullvärdigt kontrollprogram säger Niclas Persson, Fältbiologerna. Den hänsynslöshet som man nu visar under avverkningarna är skrämmande.

Nordkalk var dock inte intresserade av dialog och mötet avslutades kl 10 utan resultat.

Bakgrund:
Ett antal engagerade har sedan början av juli haft ett fredligt stödläger vid det tänkta kalkbrottet i Bunge-Ducker för att visa att Nordkalks planer är oacceptabla och att det bör vara olagligt att bryta kalk i området. Det finska företaget Nordkalk vill bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med 265 rödlistade arter. Ett område som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra ligger också i närheten av Bästeträsk, en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur och turism för all framtid.

Kontakt:
Niclas Persson, 073-8417263

faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.