Fältbiologerna

Ojnarekämparna överlämnar kravbrev till Nordkalk

Pressmeddelande   •   Jul 23, 2012 19:08 CEST

Demonstranterna som slagit läger i Ojnareskogen har idag överlämnat ett kravbrev till Nordkalks platschef på Gotland vid deras kontor i Storugns. I brevet kräver demonstranterna att Nordkalk ska vänta med avverkningen av Ojnareskogen till dess att högsta domstolen har fått möjlighet att behandla fallet.

- Vi överlämnade brevet idag för att vi vill föra en dialog med Nordkalk och få dom att på allvar inse vilka enorma konsekvenser det här kalkbrottet kommer få för Sveriges framtid. Det finns andra mer hållbara sätt att utvinna kalk på än att borra ett 25 meter djupt och 170 hektar stort hål i ett naturresarvat, säger Sara Vikström Olsson vice ordförande Fältbiologerna.

Klockan 14.00 idag begav sig demonstranterna från Ojnareskogen till Nordkalks kontor vid kalkbrotten i Storugns för att överlämna kravbrevet. Vid överlämningen läste upp demonstranterna upp brevet och förde sedan vidare en dialog med platschef Mikael Lindberg och projektledare Pär Åkesson.

Nordkalk som nu påbörjat arbetet med det nya kalkbrottet hänvisar till att rättsprocessen ger dem rätt till det, men processen är faktiskt inte slutgiltigt avgjord. Att då utnyttja situationen och börja hugga vittnar inte om någon större respekt för vare sig miljö eller rättsväsende, säger Robert Svensson från Föreningen Skydda Skogen.

Bilder finns att ladda ned här och är fria att använda. Klicka på bilden för att få den i fullstorlek.

KONTAKT:

Sara Vikström Olsson

sara.vikstrom.olsson@faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.