Ojnarekamp utanför riksdagen

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 16:21 CEST

Idag samlades ett 40-tal personer till manifestation utanför riksdagen. Med rödmålade ansikten visade vi vår ilska över Sveriges urholkade miljölagstiftning som möjliggör ett kalkbrott i Ojnareskogen på norra Gotland, ett område som egentligen ska bli nationalpark. I riksdagen idag hölls en interpellation i frågan. På väg in haffade vi miljöministern och Åsa Romson och framförde våra åsikter.

-       Miljöministern framhåller att skyddet för hotade arter och områden är väldigt viktigt, men ändå tillåter hennes politik att detta sker! säger Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna. Lena Ek säger att hon följer ärendet noga, men det räcker inte! Hon måste också agera, för läget är akut!

-       Regeringen hävdar att miljölagstiftningen inte skulle bli svagare när stopplagen mot täkter togs bort 2009. Rättsprocessen i Ojnareskogen talar mot detta. Nu är det upp till bevis, Lena! Säger Lisa Behrenfeldt från Skydda Skogen som deltog i dagens manifestation.

För lokalbefolkningen på Gotland är vattenfrågan jätteviktig, men i den nationella debatten har den nästan inte hörts.  När frågan om vattnet kom upp i interpellationen framgick det tydligt att det inte finns verktyg i miljöbalken som gör det möjligt att skydda vattentäkter som Bästeträsk. Det tycker vi är ofattbart.

-       Det är viktigt att den här frågan lyfts på den nationella nivån, för det handlar inte bara om Ojnareskogen på Gotland, det handlar om alla skyddsvärda skogar i hela landet. Kan vi inte skydda den här skogen med unik natur och dricksvatten, vilka skogar kan vi då skydda? säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna.

Bilder från dagen finns här: http://faltbiologerna.se/pressmeddelanden/ojnarekamp-utanfor-riksdagen

Bakgrundsfakta:
Ojnareskogen är en av Sveriges mest skyddsvärda skogar, och en viktig del i en planerad nationalpark på norra Gotland. Där finns över 250 rödlistade arter och ett komplext myrsystem som renar dricksvattnet i Gotlands största sjö, Bästeträsk. Trots detta så skyddas inte området av miljöbalken, som nu är svagare än någonsin. 2009 fick det finska företaget Nordkalk tillstånd att bryta kalk på 25 meters djup i ett 170 ha stort område i skogen. Ett antal engagerade har sedan miljööverdomstolens dom den 5 juli haft ett fredligt
stödläger vid det tänkta kalkbrottet i Bunge-Ducker för att visa att Nordkalks planer är
oacceptabla och att det bör vara olagligt att bryta kalk i området. Konflikten står mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur, jordbruk och turism för all framtid.

KONTAKT:

Lisa Behrenfeldt, Skydda Skogen
070-4620373

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna
070-8142082

Ojnare.tumblr.com
Facebook.com/Ojnareskogen
facebook.com/faltbiologerna

www.faltbiologerna.se
www.skyddaskogen.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.