Socialdemokraterna i Linköping

Ok att bete sig som Attendo - Ministern skyller på kommunen

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2014 13:38 CEST

För två veckor sedan ställde linköpingsbon och riksdagsledamoten Johan Löfstrand (s) äldreministern till svars om hon tänker agera mot riskkapitalbolag mot bakgrund av Attendo-skandalen i Linköping. I svaret från Maria Larsson (kd) finns inte ett enda avståndstagande från Attendos misskötsel av de äldre och ansvaret för frågan lägger hon över på kommunen.

- Maria Larsson verkar inte se några som helst problem med att riskkapitalbolag som Attendo gör stora vinster på bekostnad av sämre omsorg. Inte med ett enda ord berör hon frågan om det orimliga i att vi har företag som beter sig så illa mot våra äldre, säger Johan Löfstrand.

I svaret hänvisar Maria Larsson till krav på kommuner vid anlitande av privata utförare.

- Lokalt vill man inte säga upp avtalet trots att Attendo brutit mot det och ger ett vite på ynka 40 000 kronor för avtalsbrott som Attendo kunnat tjäna mångmiljonbelopp på. Nationellt skyller man på kommunen. Det är därmed tydligt att man från Alliansen vill hålla företag som Attendo om ryggen,avslutar Johan Löfstrand.

För mer information:

Johan Löfstrand, riksdagsledamot (s)

Socialdemokraterna i Linköping
Storgatan 24, 582 23, Linköping