OK ekonomisk förening

OK ekonomisk förening satsar på greentech - ökar ägandet i svenska Charge Amps

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2016 14:17 CEST

OK ekonomisk förening äger sedan tidigare 10 procent av aktierna i det svenska greentech företaget Charge Amps, och väljer nu att förvärva ytterligare 5 procent av företagets aktier. Anledningen är att tillväxten för Charge Amps, som tillverkar laddlösningar för elbilar och laddhybrider, har varit mycket god och på kort tid har företaget vuxit både internationellt och nationellt.

Beslutet om att investera i tillväxtbolaget Charge Amps togs av OK:s styrelse under våren 2015. Sedan dess har Charge Amps vuxit och företagets produkter säljs nu i 27 länder världen över. På senaste tiden har företaget bland annat tecknat avtal med Mekonomen Group Norden, Fortum (Norden), Hedin Bil, Mitsubishi Sverige samt flertalet fastighetsbolag och Bostadsrättsföreningar.

- Charge Amps har under det år vi varit delägare gått från klarhet till klarhet, vuxit på marknaden och visat att de är en strategisk investering för oss och våra 763 000 ägare och medlemmar. Att arbeta för ökad mobil hållbarhet, vilket Charge Amps gör, är både ansvarsfullt och lönsamt och ligger dessutom helt i linje med vad vi som förening står för, säger Britt Hansson, VD och koncernchef för OK ekonomisk förening.

Charge Amps laddlösningar vårdar arvet av svensk ingenjörskonst och tar det till nästa nivå. Hög innovationstakt ger snabbare, smartare och snyggare lösningar för elbilsladdning. Användarvänliga, säkra och kostnadseffektiva lösningar är en viktig faktor för att fortsätta driva marknaden framåt.

- Charge Amps har från dag ett tagit rollen som dynamo i utvecklingen mot ett fossiloberoende. Vi ser att OK har en viktig roll i förändringsarbetet mot en mer hållbar mobilitet, ett kapital de förvaltar väl, säger Charlotte Eisner, VD på Charge Amps.

För ytterligare information:
Britt Hansson, VD och koncernchef i OK ekonomisk förening, telefon, 070-268 09 01
Charlotte Eisner, VD Charge Amps AB, telefon, 070-444 49 10

Fakta om OK ekonomisk förening
OK ekonomisk förening ägs av ca 763 000 medlemmar runt om i Sverige. Varje medlem har samma möjlighet att påverka och alla ska tjäna på föreningens verksamhet.
Föreningen, som grundades 1926, äger 50% av drivmedelsbolaget OK-Q8 AB och omsätter ca 10 Miljarder SEK per år (förutom OK-Q8 AB). Övrig affärsverksamhet i OK–koncernen är fastigheter, pelletstillverkning, förlagsverksamhet, bilåterförsäljare och ett IT-konsultbolag. Föreningens kärnvärden är:vi äger tillsammans, delar på överskottet och leder miljöarbetet.

Fakta om Charge Amps
Charge Amps är ett svenskt green tech bolag som utvecklar smarta och säkra laddlösningar för elbilar och laddhybrider. Utveckling och tillverkning sker i Sverige. Charge Amps huvudsakliga marknader är Norge, Holland ,Sverige och Nya Zeeland. Omsättningen under 2016 förväntas bli ca 35 miljoner SEK.