Okidoki Arkitekter

Okidoki nominerade till planpriset 2016

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2016 13:47 CET

Okidoki nomineras till Planpriset 2016

Okidoki arkitekter nomineras till Planpriset - Sveriges tyngsta pris inom stadsbyggnad - för vårt arbete med stadsdelen Vallastaden.

Vallastaden är en ny stadsdel i Linköping som kommer att vara färdigställd till bomässan Vallastaden 2017. Stadsplanen har möjliggjort för fler aktörer att bidra till vad som är Sveriges mest varierade och nybyggda stadsdel. I den nya stadsdelen finns allt från villan till flerbostadshus - inom samma kvarter. 1000 bostäder byggs just nu av 40 aktörer, från stora börsföretag till privatpersoner och byggemenskaper. Dessutom går det fort. Från detaljplan till inflyttning tog det 5 år.

Rickard Stark: ”Vi vet alla att det är bättre med blandade stadsdelar men ändå byggs det fortfarande ofta för en målgrupp i taget. I Vallastaden har vi öppnat stadsbyggandet för fler aktörer och har därför kunnat skapa Sveriges mest varierade, nybyggda stadsdel.”

Okidoki arkitekter har arbetat med projektet sedan tävlingsvinsten med förslaget ”Tegar” i den öppna arkitekttävlingen. Vi har tillsammans med Linköpings kommun tagit fram ett helt nytt koncept för stadsutveckling: Vallastadsmodellen. Det har inte krävts en enda regeländring för att åstadkomma ett helt annat resultat än det vanliga. Bara vilja och mod att utmana marknaden till att leverera vad kommunen och dess invånare önskar.

Kärnan i Vallastadsmodellen är enkel:

• Dela in marken i mindre fastigheter.
  • Gör färdigt detaljplanen innan marken säljs.
  • Sätt ett fast pris på marken och låt aktörer konkurrera om kvaliteter i stället.
  • I september nästa år är du välkommen till Vallastaden på bo- & samhällsexpot Vallastaden 2017 för att se hur det funkar.

”Nomineringen innebär ett kvitto på att allt fler ser behovet av att öppna stadsbyggandet för fler aktörer. Något vi kämpat för sen tävlingsvinsten 2012”, säger Martin Nordahl.

Fakta Vallastaden

Ny stadsdel i Linköping med bomässa i september 2017

Etapp 1 blir färdig i september 2017 och omfattar 1 000 bostäder (lägenheter, radhus, parhus och villor) samt samhällsservice, förskola, skola, lokaler, kontor, vård-bostäder, kyrka.

I byggprojektet deltar 40 aktörer: börsföretag, mindre byggbolag, byggemenskaper och privatpersoner. Från start av detaljplan till första inflyttade hus väntas projektet ta fem år.

Högupplösta pressbilder finns här.