Okidoki Arkitekter

Okidoki vinner tävlingen om Guldmyntsgatan i Högsbo, Göteborg

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2013 14:39 CET

Tillsammans med två mindre aktörer har Okidoki Arkitekter visat att det går att bygga både riktigt bra och riktigt billigt – att göra arkitektur av bostäder som alla har råd med. Husen har en konstruktion helt i trä och med nytänkande lösningar och hög yteffektivitet åstadkoms lägenheter med en månadshyra på under 3000 kronor.

”Det är helrätt av Göteborgs stad att våga utmana marknaden för att skapa billiga och bra bostäder.” säger Rickard Stark på Okidoki.

”Äntligen satsar Göteborg på mindre och fler aktörer i utvecklingen av staden.” fortsätter Jerker Almgren på Almgren fastighets AB. ”Fler måste vara med och bidra för att bygga bort bostadsbristen.”

Thomas Svanström på Svanström fastigheter AB fyller i: ”Man kan göra mycket roligt med ett planmonopol. Till exempel påverka marknaden att bygga billigare bostäder.”

Team Okidoki beskriver sitt vinnande förslag: ”Med Wooden it be nice har vi visat att täthet, friktion och öppenhet leder till en bättre stad för alla.”

Juryns motivering lyder:

Förslaget visar på en nutida version av grannskapsenhet i kombination med prisvärda lägenheter. Lägenheterna är både vällösta och yteffektiva. För en lägenhet på 1 rum och kök redovisas en uppskattad månadshyra på 2995 kr/månad, vilket bedömts som mycket prisvärt.

Förslaget ger goda förutsättningar för boendegemenskap genom att husen är organiserade kring tre gårdar. De boende har gemensam gård, takterrass och lokaler. Varje kvarter rymmer en blandning av lägenhetsstorlekar och lägenhetstyper med fokus på små och större lägenheter vilket ger möjlighet för en social blandning inom området. Loftgångarna är väl tilltagna för att möjliggör för utevistelse och möten mellan grannar. Flerfamiljshusen har entré både från gatan och från gården vilket ger liv åt området från olika håll. De boende har dessutom nära till bilpoolplats.

Förslaget visar på en god fördelning av lägenhetsstorleker med en tonvikt på små och stora lägenheter i enlighet med programmet. Det rymmer dessutom radhus och kompislägenheter med två lika stora rum och som kan fungera väl för två kompisar som vill dela lägenhet. Husen har en intressant konstruktion med delvis trästomme och fasader i puts och trä.

Kontaktperson:

Rickard Stark, Okidoki Arkitekter AB