OK ekonomisk förening

OKQ8 är bäst i branschen på hållbar utveckling

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2012 16:46 CET

För andra året i rad utses OKQ8 till det varumärke som bedöms vara bäst på miljöarbete och socialt ansvarstagande bland drivmedelsbolagen. Det framgår av Sveriges största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brands, där Sveriges konsumenter bedömer landets mest hållbara varumärken.

I undersökningen har 8015 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö- och socialt ansvarstagande hos 200 varumärken inom olika branscher. Bakom Sustainable Brands står medieföretaget IDG i samarbete med IDG Research och undersökningsföretaget Ipsos. - Givetvis är vi mycket stolta över att vi återigen utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag.

- Vi strävar efter att göra det enkelt för den hållbara bilisten att göra smarta val och den här utmärkelsen är ett bevis på att vårt budskap nått fram, säger Andréa Haag, hälsa, miljö och säkerhetschef på OKQ8.

Starkast i branschen på både miljöarbete och socialt ansvarstagande

I undersökningen ombads Sveriges konsumenter att rangordna och bedöma företagens hållbarhetsarbete. Bland branschens sex aktörer var OKQ8 starkast med högst betyg från Sveriges konsumenter inom både miljöansvar och socialt ansvarstagande. I den totala bedömningen över Sveriges mest hållbara varumärken hamnar OKQ8 på plats 77 av årets 200 varumärken.

- Vi har interna målsättningar på allt från introduktion av framtidens drivmedel till energieffektivisering och ekomärkta produkter. Vi har dessutom påbörjat processen med att förse vårt stationsnät med snabbladdstolpar för elbilar tillsammans med vår samarbetspartner Siemens, fortsätter Andréa Haag.

För mer information besök www.sustainablebrands.se

OK är en konsumentkooperativ rörelse som består av sju självständiga ekonomiska föreningar: Föreningarna ägs av över 1,3 miljoner medlemmar som varje år delar på det eventuella överskottet i sin förening i form av återbäring på gjorda inköp. Den största av OK-föreningarna är OK ekonomisk förening som har över en miljon medlemmar. OK Norrbotten, OK Värmland, OK Västerbotten, OK Köping, OK Piteå och OK Örnsköldsvik har tillsammans cirka 300 000 medlemmar. OK-föreningarna bedriver bilistisk fackhandel och tillhandahåller både traditionella och förnybara drivmedel, biltillbehör, servicetjänster och mängd andra produkter.