Svenska Dagbladet AB, SvD

OLA BILLGER NY SPORTCHEF PÅ SvD

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2006 15:14 CET

Ola Billger, rutinerad reporter och biträdande nyhetschef på inrikesredaktionen, blir Svenska Dagbladets nye sportchef. Samtidigt tillträder sportredaktionens tf nyhetschef Gert-Owe Gärder en tjänst som biträdande sportchef. Efter många år i olika arbetsledarroller har SvD:s nuvarande sportchef Anders Bergfeldt begärt att få återgå till skrivandet.

SvD står inför en spännande utmaning när det gäller att utveckla journalistiken i tidningen och på nätet. Få ämnen lämpar sig bättre för detta än just sport, med dess inbyggda dramatik.

- SvD:s sportredaktion har förutsättningar att bli ledande i den här förnyelseprocessen, säger SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson.

Ola Billger kom till SvD 1999 från Expressen och dessförinnan TT. Han har arbetat som inrikesreporter och som politisk reporter. Sedan oktober har han varit biträdande nyhetschef på inrikesredaktionen.

- Uppdraget som sportchef är förstås en stor utmaning. Men eftersom jag är en glupsk allätare av sport känns det som tidningens roligaste jobb. För mig är journalistik en lagsport och nu får jag möjlighet att leda några av SvD:s bästa journalister, säger Ola Billger.

Som gammal nyhetsreporter är han van att ha många bollar i luften. Och bollsinnet tränas i kompisgänget FC Real Oasen. Därtill blir det några rejäla löprundor varje vecka.

- Ola Billger är en driven och erfaren nyhetsjournalist, han brinner för sportjournalistiken och har förmåga att både leda och coacha. Jag är mycket nöjd med att han både han och Gert-Owe Gärder tackat ja till uppdragen, säger Lena K Samuelsson.

Ola Billger är sambo med Annelie och har två fotbollsälskande söner, Jonatan, 5, och Noah, 2.

För mer information:
Ola Billger - 070-634 50 77, ola.billger@svd.se