Lunds Studentsångare

Ola Salo och Lunds Studentsångare i slutsåld solistpriskonsert

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 14:19 CEST

Ola Salo och Lunds Studentsångare ger gemensamma höstkonserter i Malmö den 29 oktober och i Lund den 30 oktober. Lundakonserten är sedan länge slutsåld.

Ola Salo är årets mottagare av Lunds Studentsångförenings solistpris 2010 och kommer under konserten att visa upp sin många musikaliska sidor. Bland annat kommer klassiska The Ark-låtar som Calleth You och Bottleneck att framföras. Tillsammans med Studentsångarna kommer Ola Salo bland annat att bjuda på utdrag ur verket Linnaeus Rex, som han skrev i samband med Linnéjubileet 2007.

Studentsångarna kommer själva att framföra några musikaliska pärlor ur manskörslitteraturen. På konsertprogrammet står musik av bland andra Francis Poulenc, Benjamin Britten, Richard Strauss och Otto Lindblad. Kören anförs under hösten av vicedirigent Johannes Nebel.

Lunds Studentsångförenings solistpris, instiftat av Tetra Laval, delas i år ut för femte gången. Tidigare pristagare är sopranen Katarina Dalayman, barytonen Peter Mattei, trombonisten Christian Lindberg och sångerskan Helen Sjöholm. Prisdiplomet delas ut till Ola Salo vid konserten i Lund.

Höstkonserten ges den 29 oktober klockan 19.30 i Malmö konserthus och den 30 oktober kockan 18.00 i Lunds universitetsaula. Biljetter till konserten i Malmö bokas hos Malmö konserthus, www.mso.se, medan konserten i Lund är helt slutsåld.

Lunds Studentsångförening, LSS, startades 1831 och är idag Sveriges häftigaste manskör. I somras vann kören dubbla guldmedaljer i körsångens motsvarighet till de olympiska spelen - World Choir Games, som arrangerades i Shaoxing, Kina. Läs mer om framgångarna i Kina på http://kina.studentsangarna.nu

Mer information om kören hittar du på http://www.studentsangarna.nu

Följ oss gärna även på http://twitter.com/studentsangarna och http://facebook.com/studentsangarna