Svenska kyrkan - Internationellt arbete

Olaglig övertid och låga löner i mobilfabriker

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 09:00 CET

Förra året avslöjade makeITfair bland annat att arbetare på komponentfabriker för mobiltelefoner i Kina andades in hälsovådliga ångor eftersom skyddsmasker saknades. En uppföljning visar att mycket har blivit bättre. Men fortfarande förekommer olaglig övertid och lönerna är mycket låga.

Varannan mobiltelefon som säljs tillverkas i Kina. De två fabriker som granskats i år tillverkar mobilladdare år Nokia, Samsung, Motorola och LG.

2007 arbetade unga kvinnor utan skyddsmasker på dessa två fabriker och de andades in hälsovådliga ångor vid arbetsstationer som saknade tillräcklig ventilation. De berättade att skär- och brännsår var vanliga i det pressade arbetstempot. Standarden i fabrikernas sov- och matsalar var oacceptabla.

Sedan dess har en ny ägare tagit över fabriken och investerat 2.5 miljoner dollar för att förbättra situationen. Förbättringarna bekräftas av anställda som makeITfair intervjuat under hösten.

- Lämplig skyddsutrustning och utbildning i hälsa och säkerhet är centralt för att skydda anställdas hälsa. Ägaren till dessa två fabriker har insett att satsningar inom detta område är lönsamma. Investeringarna de hittills gjort börjar nu betalas tillbaka i form av lägre olyckstal och lägre personalomsättning. Det säger Henrik Fröjmark, policyhandläggare på Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete, som ingår i makeITfair.

Men de anställda uppger att en rad problem återstår. Klagomålen gäller olagligt många övertidstimmar med hälsoproblem som följd. Precis som 2008 tjänar arbetarna den låga minimilönen om de jobbar heltid. Det gör att de behöver sina övertidstimmar för att få ekonomin att gå ihop.

-  Om kunderna bara kräver att leverantörerna ska sänka övertiden utan att kräva högre baslöner riskerar de att skapa en situation där anställda i slutändan får det ännu svårare att försörja sig själva och sina familjer. Levnadslöner, i stället för minimilöner, bör därför vara målet, säger Annika Torstensson på Fair Trade Center.

Höstens studie tyder också på att arbetssökande diskrimineras under anställningsprocessen på grund av ålder, kön, födelseort och hälsosituation.

Läs hela rapporten på www.swedwatch.org

MakeITfair är ett treårigt projekt med målsättningen att öka medvetenheten bland allmänheten om utvecklingsfrågor kopplade till produktionen av konsumentelektronik. Projektet finansieras till största delen av EU och leds av åtta organisationer runt om i Europa; SOMO, Germanwatch, Verbraucher Initiative, FinnWatch/Finnish Association for Nature Conservation, Karat, SwedWatch, Fair Trade Center och Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete. Läs mer på www.makeitfair.org och www.svenskakyrkan.se/agera - klicka på makeITfair.

Kontakter:

Henrik Fröjmark, policyhandläggare, Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete, tel. 018-16 97 66, 0768-000 179.

Maria Sandell, pressekreterare Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete, tel. 018-16 98 38, 0768-00 01 58. maria.sandell@svenskakyrkan.se

Annika Torstensson, projektledare på Fair Trade Center, tel. 08-643 43 64, 0732-46 41 51.